Prezes Urzędu Transportu Kolejowego zorganizował spotkania z przewoźnikami mające na celu dyskusję, wymianę doświadczeń oraz wypracowanie dobrych praktyk w odniesieniu do stosowanych metod badania ruchu pasażerów. Poruszone zagadnienia dotyczyły m.in.:
- sposobu przypisywania pasażerów do wybranych stacji przez poszczególnych przewoźników,
- metod szacowania liczby pasażerów z uwzględnieniem czynników takich jak: relacyjność i okresowość biletów a także pozostałych biletów dla których nie jest jasno określony początek i koniec podróży,
- zastosowania w taborze liczników pasażerów, które pozwalają na szacowanie wielkości wymiany pasażerskiej na stacjach, a także inne możliwe rozwiązania techniczne w tym zakresie.
Podczas przeprowadzonych rozmów przewoźnicy dzielili się swoimi doświadczeniami dotyczącymi sposobów pozyskiwania danych o wymianie pasażerskiej. Wskazali między innymi na możliwość wykorzystania nowych rozwiązań technicznych pozwalających na zwiększenie dokładności liczenia wsiadających i wysiadających pasażerów. Poruszone zostały również założenia przyjmowane przez przewoźników do obliczeń w przypadku biletów okresowych czy relacyjnych, stosowanie wspólnych ofert oraz podejście do obejmowania danych tajemnicą przedsiębiorstwa. Po spotkaniu trwają jeszcze konsultacje pisemne, w których wyniku przewoźnikom zostaną udostępnione w systemie Kolejowe e-Bezpieczeństwa nowe wzory formularzy sprawozdawczych za 2021 r.
Podejmowane działania mają na celu możliwość prezentacji i publikacji jeszcze lepszych i rzetelnych danych statystycznych.
W efekcie prowadzonych rozmów i konsultacji na stronie dane.utk.gov.pl w zakładce Wymiana pasażerska na stacjach zostały zaktualizowane dane tabelaryczne oraz pliki Excel za 2020 r. po korekcie danych przez PKP SKM w Trójmieście. Przewoźnik wprowadził nową metodę liczenia pasażerów na stacjach wykorzystując między innymi technologię liczników pasażerów oraz obszar obowiązywania wybranych ofert biletowych
Dzięki dobrym praktykom wprowadzanym przez przewoźników, mogą oni planować ofertę w sposób bardziej odpowiadający potrzebom podróżnych, zaś instytucje, organizacje i osoby zainteresowane zjawiskiem wymiany pasażerskiej będą mogły przygotowywać opracowania w oparciu o coraz lepsze jakościowo dane statystyczne. Dane te są agregowane, weryfikowane, a w dalszej kolejności publikowane na stronie Dane Kolejowe