Podstawą do zawarcia porozumienia jest art. 20 Rozporządzenia 913, który powierza organom regulacyjnym zadania i kompetencje m.in. w zakresie rozpatrywania skarg i prowadzenia spraw z własnej inicjatywy, dotyczących międzynarodowych usług kolejowego transportu towarowego. Skargi składać mogą wnioskodawcy, w tym przewoźnicy kolejowi, korzystający z tras na RFC 11, którzy uważają, że zostali potraktowani niesprawiedliwie, dyskryminacyjnie lub zostali w jakikolwiek inny sposób poszkodowani. Dotyczy to w szczególności decyzji podjętych przez zarządcę infrastruktury, kompleksowy punkt obsługi korytarza (C-OSS) lub operatora obiektu infrastruktury usługowej.
Zgodnie z Rozporządzeniem 913 w Europie funkcjonuje obecnie 11 Kolejowych Korytarzy Towarowych.
Źródło: RNE
W 2017 r., Decyzją Wykonawczą 2017/177 Komisja Europejska zatwierdziła utworzenie Kolejowego Korytarza Towarowego Amber, w wyniku wspólnej propozycji czterech państw członkowskich, przez które przebiega: Słowenii, Węgier, Słowacji i Polski. Sam korytarz został ostatecznie utworzony w 2019 r. Na polskim odcinku RFC 11 przebiega m.in. przez: Muszynę, Nowy Sącz, Tarnów Filię, Tarnów Mościce, Podłęże, Kraków Nową Hutę, Zwardoń, Czechowice Dziedzice, Oświęcim, Jaworzno Szczakową, Tunel, Skarżysko Kamienną, Radom, Dęblin, Pilawę, Warszawę Pragę, Łuków, Małaszewicze Południowe.
Źródło: RFC Amber Corridor; Copyright © PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Znaczenie powstania RFC 11 polega przede wszystkim na wypełnieniu kilku istotnych luk w sieci europejskich kolejowych korytarzy towarowych w Europie południowej i środkowowschodniej. Początkiem tego korytarza jest najważniejszy w Słowenii port morski Koper na wybrzeżu Adriatyku. Przebiegając dalej przez Węgry i Słowację do Polski, zapewnia dogodne bezpośrednie połączenie portu Koper z ważnymi miejscami przeznaczenia na Węgrzech i Słowacji. W swojej środkowej części, na granicy węgiersko-serbskiej, w Kelebii, łączy się z trasą towarową prowadzącą do Europy Południowo-Wschodniej, która stopniowo odzyskuje rolę ważnej międzynarodowej arterii towarowej. Końcowy odcinek RFC11 znajduje się w Polsce, gdzie dochodzi do Terespola na granicy z Białorusią. Korytarz ten stanowi zatem ogniwo łączące południowe i środkowowschodnie państwa Unii Europejskiej z euroazjatyckim systemem przewozów kolejowych zapewniając w ten sposób dostęp do stale zyskującego na znaczeniu łańcucha przewozów towarowych na kierunkach azjatyckich.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego I Rady (UE) Nr 913/2010 z dnia 22 września 2010 r. w sprawie europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy (Rozporządzenie 913)