Nawigacja

Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Porozumienie o współpracy organów regulacyjnych państw, przez które przebiega Kolejowy Korytarz Towarowy Amber

07.10.2021

Organy regulacyjne ze Słowenii, Węgier, Słowacji i Polski podpisały porozumienie, które stanowi ważny element umożliwiający sprawne funkcjonowanie Korytarza Towarowego Amber (RFC 11). Dokument reguluje zasady współpracy organów regulacyjnych przy prowadzeniu postępowań administracyjnych dotyczących dostępu do infrastruktury kolejowej RFC 11.

Podstawą do zawarcia porozumienia jest art. 20 Rozporządzenia 913, który powierza organom regulacyjnym zadania i kompetencje m.in. w zakresie rozpatrywania skarg i prowadzenia spraw z własnej inicjatywy, dotyczących międzynarodowych usług kolejowego transportu towarowego. Skargi składać mogą wnioskodawcy, w tym przewoźnicy kolejowi, korzystający z tras na RFC 11, którzy uważają, że zostali potraktowani niesprawiedliwie, dyskryminacyjnie lub zostali w jakikolwiek inny sposób poszkodowani. Dotyczy to w szczególności decyzji podjętych przez zarządcę infrastruktury, kompleksowy punkt obsługi korytarza (C-OSS) lub operatora obiektu infrastruktury usługowej.

Zgodnie z Rozporządzeniem 913 w Europie funkcjonuje obecnie 11 Kolejowych Korytarzy Towarowych.

Źródło: RNE

W 2017 r., Decyzją Wykonawczą 2017/177  Komisja Europejska zatwierdziła utworzenie Kolejowego Korytarza Towarowego Amber, w wyniku wspólnej propozycji czterech państw członkowskich, przez które przebiega: Słowenii, Węgier, Słowacji i Polski. Sam korytarz został ostatecznie utworzony w 2019 r.  Na polskim odcinku RFC 11 przebiega m.in. przez: Muszynę, Nowy Sącz, Tarnów Filię, Tarnów Mościce, Podłęże, Kraków Nową Hutę, Zwardoń, Czechowice Dziedzice, Oświęcim, Jaworzno Szczakową, Tunel, Skarżysko Kamienną, Radom, Dęblin, Pilawę, Warszawę Pragę, Łuków,   Małaszewicze Południowe.

Źródło: RFC Amber Corridor; Copyright © PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Znaczenie powstania RFC 11 polega przede wszystkim na wypełnieniu kilku istotnych luk w sieci europejskich kolejowych korytarzy towarowych w Europie południowej i środkowowschodniej. Początkiem tego korytarza jest najważniejszy w Słowenii port morski Koper na wybrzeżu Adriatyku. Przebiegając dalej przez Węgry i Słowację do Polski, zapewnia dogodne bezpośrednie połączenie portu Koper z ważnymi miejscami przeznaczenia na Węgrzech i Słowacji. W swojej środkowej części, na granicy węgiersko-serbskiej, w Kelebii, łączy się z trasą towarową prowadzącą do Europy Południowo-Wschodniej, która stopniowo odzyskuje rolę ważnej międzynarodowej arterii towarowej. Końcowy odcinek RFC11 znajduje się w Polsce, gdzie dochodzi do Terespola na granicy z Białorusią. Korytarz ten stanowi zatem ogniwo łączące południowe i środkowowschodnie państwa Unii Europejskiej z euroazjatyckim systemem przewozów kolejowych zapewniając w ten sposób dostęp do stale zyskującego na znaczeniu łańcucha przewozów towarowych na kierunkach azjatyckich.

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego I Rady (UE) Nr 913/2010 z dnia 22 września 2010 r. w sprawie europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy (Rozporządzenie 913)

 

do góry