Perspektywa 2022-2025
Wśród pojazdów trakcyjnych, największe zainteresowanie przewoźników skierowane jest na zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych (jednopokładowych oraz piętrowych) – łącznie 148 pojazdów. Przewoźnicy rozważają również zakup 9 dwunapędowych zespołów trakcyjnych wyposażonych w silnik spalinowy oraz elektryczny. Przewoźnicy planują ponadto zakup 2 spalinowych zespołów trakcyjnych oraz 60 lokomotyw elektrycznych.
Do 2025 roku przewoźnicy pasażerscy planują modernizację 38 elektrycznych zespołów trakcyjnych, 30 lokomotyw elektrycznych oraz 13 lokomotyw spalinowych.
Tab. 1 Plany inwestycyjne przewoźników pasażerskich w latach 2022-2025, tabor trakcyjny
Rodzaj pojazdu trakcyjnego |
zakup nowych pojazdów |
modernizacja posiadanych pojazdów |
---|---|---|
elektryczne zespoły trakcyjne |
138 |
38 |
elektryczne piętrowe zespoły trakcyjne |
10 |
|
spalinowe zespoły trakcyjne |
2 |
|
dwunapędowe zespoły trakcyjne |
9 |
|
lokomotywy elektryczne |
60 |
30 |
lokomotywy spalinowe |
13 |
Przewoźnicy pasażerscy planują zakup 290 nowych oraz 5 używanych wagonów z miejscami do siedzenia. Aż 266 wszystkich nowych wagonów mają stanowić wagony piętrowe, co potwierdziła spółka PKP Intercity w przetargu ogłoszonym 13 lipca 2021 r.
Spółka PKP Intercity prowadzi ponadto analizy dotyczące zakupu wagonów z przeznaczeniem do ruchu krajowego oraz międzynarodowego. Analiza dotyczy zakupu wagonów z miejscami do siedzenia, wagonów gastronomicznych oraz wagonów z miejscami do leżenia. Ponadto planowana jest modernizacja 463 wagonów z miejscami do siedzenia.
Tab. 2 Plany inwestycyjne przewoźników pasażerskich w latach 2022-2025, tabor doczepny
Rodzaj pojazdu doczepnego |
zakup nowych pojazdów |
zakup używanych pojazdów |
modernizacja posiadanych pojazdów |
---|---|---|---|
wagony z miejscami do siedzenia |
24 |
5 |
463 |
wagony piętrowe z miejscami do siedzenia |
266 |
Perspektywa 2026-2030
W zakresie taboru trakcyjnego, przewoźnicy pasażerscy w drugiej połowie dekady rozważają zakup 79 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, z czego 41 szt. jednopokładowych, 15 szt. piętrowych z przeznaczeniem do ruchu wojewódzkiego oraz 23 jednostki przystosowane do osiągania prędkości do 250 km/h. Przewoźnicy realizujący przewozy w województwach rozważają zakup nowoczesnych wodorowych zespołów trakcyjnych, które mają być przyjazne środowisku dzięki wykorzystaniu alternatywnych źródeł napędu.
Wśród nowych pojazdów, przewoźnicy rozważają zakup aż 30 dwunapędowych zespołów trakcyjnych, przystosowanych do obsługi połączeń wojewódzkich. Planują ponadto modernizację sześciu elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Tab. 3 Plany inwestycyjne przewoźników pasażerskich w latach 2026-2030, tabor trakcyjny
Rodzaj pojazdu trakcyjnego |
zakup nowych pojazdów |
modernizacja posiadanych pojazdów |
---|---|---|
elektryczne zespoły trakcyjne |
41 |
6 |
elektryczne piętrowe zespoły trakcyjne |
15 |
|
elektryczne zespoły trakcyjne dużych prędkości |
23 |
|
wodorowe zespoły trakcyjne |
12 |
|
dwunapędowe zespoły trakcyjne |
30 |
Koleje Mazowieckie planują zakup 30 nowych wagonów piętrowych z miejscami do siedzenia. PKP Intercity wskazuje na konieczność przeprowadzenia analiz w zakresie modernizacji wagonów sypialnych, z ich przystosowaniem do ruchu międzynarodowego, a także zakupu nowoczesnych wagonów z miejscami do siedzenia, wagonów gastronomicznych oraz wagonów z miejscami do leżenia.
Tab. 4 Plany inwestycyjne przewoźników pasażerskich w latach 2026-2030, tabor doczepny
Rodzaj pojazdu doczepnego |
zakup nowych pojazdów |
---|---|
wagony piętrowe z miejscami do siedzenia |
30 |