Kształcenie kandydata na stanowisko maszynisty w formie zdalnej jest dopuszczalne w ramach części teoretycznej szkoleń. W przypadku stanowiska maszynisty niezbędne do tego będzie dodatkowo opracowanie metodyki nauczania dostosowanej do tej nowej formy kształcenia. Same zapisy dotyczące samokształcenia maszynistów zawarte są w dyrektywie unijnej, której wymagania zostały zaimplementowane w polskim prawie. Przewoźnik kolejowy pełniący jednocześnie funkcję ośrodka szkolenia i egzaminowania maszynistów oraz kandydatów na maszynistów powinien przeprowadzić analizę znaczenia zmiany i określić wszelkie ryzyka mające wpływ na obniżenie poziomu bezpieczeństwa w transporcie kolejowym.
Jednocześnie nie można utożsamiać formy zdalnej z samokształceniem. Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych wydała zalecenie, w którym poinformowała, że pracownicy przygotowujący się do egzaminów kwalifikacyjnych wyłącznie na zasadzie samokształcenia niejednokrotnie wykazują braki wiedzy praktycznej i teoretycznej. Może to skutkować tym, że tacy pracownicy mogą stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego i mogą przyczyniać się do zaistnienia zdarzeń kolejowych.
Stanowisko jest opublikowane w dziale „Stanowiska Prezesa UTK”.