W Dzienniku Urzędowym Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego pod numerem 16/2020 ukazał się „Raport w sprawie bezpieczeństwa transportu kolejowego w 2019 r.”. Raport zawiera informacje o:
- stanie bezpieczeństwa kolei, łącznie z agregacją wspólnych wskaźników bezpieczeństwa (CSI), określonych w załączniku I do dyrektywy bezpieczeństwa, na szczeblu państwa członkowskiego;
- ważnych zmianach w prawodawstwie i uregulowaniach dotyczących bezpieczeństwa kolei;
- stanie certyfikacji i autoryzacji w zakresie bezpieczeństwa;
- wynikach i doświadczeniach związanych z nadzorowaniem zarządców infrastruktury i przedsiębiorstw kolejowych;
- odstępstwach zastosowanych zgodnie z art. 14a ust. 8 dyrektywy bezpieczeństwa.
Krajowa władza bezpieczeństwa, którą w Polsce jest Prezes UTK corocznie publikuje raport roczny w sprawie swoich działań za poprzedni rok i przesyła go do Agencji Kolejowej Unii Europejskiej do dnia 30 września każdego roku. Obowiązek taki wynika z art. 18 dyrektywy 2004/49/WE w sprawie bezpieczeństwa kolei wspólnotowych.
Raport obejmuje swoim zakresem zarówno ogólnodostępną krajową sieć kolejową, jak i sieci funkcjonalnie wydzielone, na których wykonywane są przewozy kolejowe osób. Nie obejmuje on systemu kolei wąskotorowych, kolejowego transportu wewnątrzzakładowego, systemu transportu tramwajowego, transportu linowego i linowo-terenowego oraz systemu metra. Uwzględniane są w nim wyłącznie zdarzenia określane jako znaczące wypadki, w tym poważne wypadki.
Publikowane informacje pochodzą z danych przekazanych Prezesowi UTK przez certyfikowanych przewoźników kolejowych oraz autoryzowanych zarządców infrastruktury kolejowej. Ponadto wykorzystano dane z innych źródeł, w tym z Rejestru Zdarzeń Kolejowych prowadzonego przez Prezesa UTK.
Agencja Kolejowa Unii Europejskiej szczegółowo określiła układ Raportu. Przedstawione dane dotyczą wyłącznie znaczących wypadków. Oprócz danych przedstawionych w „Sprawozdaniu ze stanu bezpieczeństwa” w Raporcie w rozszerzony sposób ujęte są zagadnienia związane z systemami zarządzania bezpieczeństwem, w tym przedstawienie doświadczeń przedsiębiorstw kolejowych ze stosowania wspólnych metod oceny bezpieczeństwa w zakresie zarządzania ryzykiem i monitorowania.