W 2019 r. najpopularniejszym kanałem dystrybucji biletu nadal były kasy stacjonarne, choć ich udział z roku na rok się zmniejsza. Ponad 16% biletów zakupionych zostało od obsługi pociągu. W tym przypadku nastąpił niewielki wzrost, jednak udział biletów sprzedawanych przez drużyny konduktorskie utrzymuje się na podobnym poziomie od kilku lat. Bilety sprzedane przez aplikacje mobilne i strony internetowe stanowiły 14,3% i ten sposób sprzedaży zanotował największy wzrost udziału (10,7% w 2018 r.).
- Przybywa osób korzystających z nowoczesnych technologii przy zakupie biletu. W 2016 r. przez internet sprzedano tylko nieco ponad 5% biletów, w ubiegłym roku niemal trzy razy więcej. Te dane powinny motywować przedsiębiorstwa kolejowe do ciągłej poprawy jakości aplikacji i internetowych systemów dystrybucji biletów – tak by były one intuicyjne i przyjazne dla użytkowników - zauważa dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Niewiele ponad 7% biletów kupionych było w automatach stacjonarnych i zamontowanych w pociągach. Ten sposób dystrybucji biletów był w 2019 r. mniej popularny niż w 2018 i 2017 r.
Wśród pozostałych kanałów dystrybucji ujęte zostały m.in. bilety komunikacji miejskiej honorowane przez przewoźników samorządowych w ramach współpracy z organizatorami publicznego transportu zbiorowego.
Tab. 1. Udział kanałów dystrybucji w latach 2016-2019
|
rok |
2019/2018 |
|||
---|---|---|---|---|---|
kanał dystrybucji |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
zmiana |
stacjonarne kasy biletowe |
56,0% |
54,2% |
51,2% |
46,5% |
-4,7 p.p. |
obsługa pokładowa |
16,1% |
14,5% |
15,0% |
16,2% |
+1,2 p.p. |
aplikacje oraz internetowe systemy sprzedaży |
5,4% |
7,7% |
10,7% |
14,3% |
+3,6 p.p. |
automaty stacjonarne |
6,0% |
6,8% |
7,4% |
6,6% |
-0,8 p.p. |
automaty mobilne |
0,4% |
1,0% |
1,0% |
0,6% |
-0,4 p.p. |
pozostałe |
16,1% |
15,7% |
14,8% |
15,8% |
+1,0 p.p. |