Nawigacja

Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Więcej biletów kupujemy przez internet

14.08.2020

Do ponad 14% wzrósł udział biletów kupowanych w 2019 r. za pośrednictwem aplikacji i stron internetowych. To o niemal 4 punkty procentowe więcej niż w 2018 r. Mniej niż połowę, bo 46,5% biletów pasażerowie kupili w kasach. Licząc rok do roku spadek wyniósł niemal 5 punktów procentowych.

W 2019 r. najpopularniejszym kanałem dystrybucji biletu nadal były kasy stacjonarne, choć ich udział z roku na rok się zmniejsza. Ponad 16% biletów zakupionych zostało od obsługi pociągu. W tym przypadku nastąpił niewielki wzrost, jednak udział biletów sprzedawanych przez drużyny konduktorskie utrzymuje się na podobnym poziomie od kilku lat. Bilety sprzedane przez aplikacje mobilne i strony internetowe stanowiły 14,3% i ten sposób sprzedaży zanotował największy wzrost udziału (10,7% w 2018 r.).

- Przybywa osób korzystających z nowoczesnych technologii przy zakupie biletu. W 2016 r. przez internet sprzedano tylko nieco ponad 5% biletów, w ubiegłym roku niemal trzy razy więcej. Te dane powinny motywować przedsiębiorstwa kolejowe do ciągłej poprawy jakości aplikacji i internetowych systemów dystrybucji biletów – tak by były one intuicyjne i przyjazne dla użytkowników - zauważa dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Niewiele ponad 7% biletów kupionych było w automatach stacjonarnych i zamontowanych w pociągach. Ten sposób dystrybucji biletów był w 2019 r. mniej popularny niż w 2018 i 2017 r.

Wśród pozostałych kanałów dystrybucji ujęte zostały m.in. bilety komunikacji miejskiej honorowane przez przewoźników samorządowych w ramach współpracy z organizatorami publicznego transportu zbiorowego.

Tab. 1.  Udział kanałów dystrybucji w latach 2016-2019

 

rok

2019/2018

kanał dystrybucji

2016

2017

2018

2019

zmiana

stacjonarne kasy biletowe

56,0%

54,2%

51,2%

46,5%

-4,7 p.p.

obsługa pokładowa
(drużyny konduktorskie)

16,1%

14,5%

15,0%

16,2%

+1,2 p.p.

aplikacje oraz internetowe systemy sprzedaży

5,4%

7,7%

10,7%

14,3%

+3,6 p.p.

automaty stacjonarne
(na stacjach pasażerskich)

6,0%

6,8%

7,4%

6,6%

-0,8 p.p.

automaty mobilne
(w pojazdach)

0,4%

1,0%

1,0%

0,6%

-0,4 p.p.

pozostałe

16,1%

15,7%

14,8%

15,8%

+1,0 p.p.

 

 

 

do góry