20 maja 2020 r. wykoleił się wagon do przewozu samochodów typu Laaeffrs 561. Został on wyprodukowany przez Tatravagonka Poprad we wrześniu 2019 r., a w chwili wykolejenia miał przebieg 19 580 km. W wagonie zamontowane były zestawy kołowe typu BA 375 oraz łożyska typu BA 388. Przyczyną wykolejenia było stopienie czopa osi spowodowane przez zagrzane łożysko. W trakcie badania wagonu zauważono w pozostałych trzech zestawach kołowych luźne podkładki lub luźne śruby zabezpieczające do mocowania łożyska i wewnętrznych pierścieni na czopie. Analogiczne nieprawidłowości wykryto również w kilku innych łożyskach w wagonach tego typu eksploatowanych przez tego dysponenta.
EBA nie wyklucza, że łożyska tego typu lub podobnej konstrukcji w innych typach pojazdów produkowanych przez Tatravagonkę Poprad również mogą być nieprawidłowo zmontowane.
Prezes UTK rekomenduje podmiotom odpowiedzialnym za utrzymanie weryfikację poprawności montażu łożysk w posiadanych wagonach. Szczególną uwagę należy zwrócić
na wagony wyprodukowane w ciągu ostatniego roku. O wszystkich zidentyfikowanych nieprawidłowościach należy poinformować Prezesa UTK na adres e-mail utk@utk.gov.pl.
Szczegóły dotyczące alertu bezpieczeństwa znajdują się w dziale Alerty bezpieczeństwa opublikowane w 2020 r. na stronie internetowej UTK.