Nawigacja

Aktualności

Punktualność pociągów w I kwartale

12.05.2020

W I kwartale 2020 r. do stacji końcowej punktualnie dojechało 94,68% pociągów pasażerskich oraz 47,49% pociągów towarowych. W obu przypadkach nastąpił wyraźny wzrost względem ubiegłego roku. Do takiego wyniku przyczyniło się m.in. zmniejszenie liczby pociągów pasażerskich wynikające z epidemii koronawirusa.

Licencjonowani przewoźnicy kolejowi uruchomili w pierwszym kwartale bieżącego roku 419,5 tys. pociągów pasażerskich (spadek o 4,8 tys. względem pierwszego kwartału 2019 r.) oraz 100,6 tys. pociągów towarowych (spadek o 13,1 tys. względem pierwszego kwartału 2019 r.). W tym okresie odwołano 5 429 pociągów pasażerskich oraz 5 969 towarowych.

Najwyższy współczynnik punktualności pociągów pasażerskich w I kwartale odnotowano w marcu – 95,94%. W styczniu oraz lutym punktualność wyniosła odpowiednio 93,95% oraz 94,28%. Najwyższy współczynnik punktualności pociągów towarowych w pierwszym kwartale również odnotowano w marcu – 48,32%. W styczniu oraz lutym współczynnik wyniósł odpowiednio 47,41% oraz 46,70%.

- Kolejne miesiące będą kluczowe dla przywracania pierwotnie planowanej pracy eksploatacyjnej przez przewoźników pasażerskich. Mniejsze zainteresowanie podróżowaniem koleją w czasie epidemii i co za tym idzie ograniczenie liczby pociągów pasażerskich wpłynęło na zwiększenie przepustowości linii kolejowych. Ma to widoczne przełożenie na czasy przejazdu i punktualność wszystkich pociągów. Średni czas opóźnienia dla pociągów towarowych zmniejszył się z 635 minut w marcu 2019 r. do 452 minut w marcu 2020 r. – zwraca uwagę dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Szczegółowe wyniki punktualności w przewozach kolejowych za I kwartał 2020 r. znajdują się w dziale Statystyka przewozów pasażerskich oraz Statystyka przewozów towarowych. Dołączone są tam również interaktywne wykresy PowerBI wizualizujące podstawowe informacje o statystykach punktualności.

do góry