Projekt nowej Listy Prezesa UTK to wynik weryfikacji wymagań przeprowadzonej przy udziale ekspertów. W nowej wersji dokumentu uwzględniono także uwagi z konsultacji rynkowych przeprowadzonych w 2018 r. Wprowadzone zmiany koncentrują się na podsystemach infrastruktura, energia i sterowanie – urządzenia przytorowe. Jest to związane z przyjętymi na poziomie europejskim założeniami dla notyfikacji krajowych przepisów technicznych dla podsystemów instalacji stałych. Pewne zmiany nie ominęły jednak również części taborowej.
Najważniejsze zmiany w projekcie nowej Listy Prezesa UTK to:
- określenie wymagań krajowych w zakresie Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (zmienne narodowe i nazwy trybów pracy ETCS);
- uszczegółowienie postanowień dotyczących urządzeń sterowania ruchem kolejowym, w tym Samoczynnego Hamowania Pociągu i Radiostopu;
- doprecyzowane wymagań dla pojazdów dwudrogowych;
- wprowadzenie odwołań do konkretnych punktów norm i przepisów rozporządzeń wykonawczych (w obszarze podsystemów instalacji stałych);
- usunięcie wymagań odnoszących się do metod badawczych, przepisów funkcjonalnych czy ruchowych oraz wykraczających poza obszar przepisów kolejowych;
- weryfikacja aktualności przywołanych norm i specyfikacji;
- dostosowanie całego dokumentu do dyrektywy 2016/797 oraz nowych wersji TSI.
Uwagi do projektu Listy Prezesa UTK można zgłaszać wypełniając formularz i przesyłając go adres utk@utk.gov.pl do 23 września 2019 r. Materiały są opracowane w trybie recenzji celem lepszego porównania wprowadzonych zmian w stosunku do obecnego brzmienia Listy.
Aby przybliżyć uczestnikom konsultacji wprowadzone zmiany, a także założenia przyświecające modyfikacji Listy Prezesa UTK zapraszamy na spotkanie 11 września 2019 r. o godz. 10.00 w siedzibie UTK. Zgłoszenia do udziału w spotkaniu przyjmujemy do 5 września 2019 r. na adres utk@utk.gov.pl. Z danego podmiotu może zostać zgłoszonych maksymalnie 2 przedstawicieli.