Urząd Transportu Kolejowego prezentuje scenariusze zawierające przykłady realizacji procesu zarządzania ryzykiem w toku inwestycji infrastrukturalnych i taborowych, zgodnie z rozporządzeniem 402/2013. Materiał ma przekazać informacje i wskazówki dotyczące zharmonizowanego prowadzenia procesu zarządzania ryzykiem w przypadku wprowadzania zmian o charakterze organizacyjnym, technicznym i eksploatacyjnym, zgodnie z zasadami określonymi w treści rozporządzenia 402/2013. Publikacja przeznaczona jest dla przedsiębiorców funkcjonujących w sektorze transportu kolejowego.
Przedstawione scenariusze obrazują zastosowanie procesu zarządzania ryzykiem, wskazują jakie konkretne czynności podejmowane są przez podmioty stosujące proces zarządzania ryzykiem w danych sytuacjach i jakie są rezultaty tych czynności.
Scenariusze zostały opracowane dla następujących przypadków:
- oceny zmiany dla zmiany technicznej polegającej na budowie sieci trakcyjnej na odcinku dotąd niezelektryfikowanym;
- oceny zmiany dla zmiany organizacyjnej polegającej na outsourcingu usług szkoleniowych;
- oceny zmiany dla zmiany technicznej i organizacyjnej polegającej na wprowadzeniu nowego typu pojazdu;
- oceny zmiany dla zmiany organizacyjnej polegającej na łączeniu/podziale/likwidacji podmiotów lub jednostek organizacyjnych;
- oceny zmiany dla zmiany technicznej polegającej na zabudowie nowej sprężarki wraz ze zmianą sposoby jej zasilania na lokomotywie;
- oceny zmiany dla zmiany technicznej polegającej na zabudowie samoczynnej blokady liniowej;
- oceny zmiany dla zmiany technicznej polegającej na modernizacji kabiny maszynisty dla lokomotywy SM-42;
- oceny zmiany dla zmiany technicznej polegającej na odnowieniu infrastruktury linii kolejowej;
- oceny zmiany dla zmiany technicznej polegającej na zabudowie urządzeń bezpieczeństwa w pojeździe kolejowym;
- ceny zmiany dla zmiany technicznej polegającej na modernizacji pojazdu kolejowego.
Zapewnienie bezpieczeństwa systemu kolejowego determinuje odpowiedzialność przewoźników kolejowych, zarządców infrastruktury kolejowej, podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie, a także producentów i poddostawców (podwykonawców), przez co rola wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka nabiera szczególnego znaczenia. Uzyskanie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa świadczonych usług wymaga umiejętności rzetelnej identyfikacji zagrożeń oraz zarządzania ryzykiem, które są z tymi zagrożeniami związane. Odpowiednie i rzetelne stosowanie tego procesu pozwala kierownictwu danego przedsiębiorstwa upewnić się, że wprowadzane zmiany są właściwie zarządzane, a ryzyka z nimi związane mogą być skutecznie kontrolowane. Bez rzetelnego przeprowadzenia procesu identyfikacji zagrożeń przedsiębiorstwo nie jest w stanie skutecznie analizować ryzyka związanego ze zmianą.