Prezes UTK odmówił wydania certyfikatu bezpieczeństwa, ponieważ stwierdził, że system zarządzania bezpieczeństwem w transporcie kolejowym przewoźnika kolejowego OT Rail nie spełnia wymagań określonych przez kryteria zgodności w rozporządzeniu Komisji (UE) 1158/2010. Kontrola prowadzona w spółce wykazała liczne nieprawidłowości, które nie zostały usunięte do czasu wydania decyzji.
Spółka nie prowadziła działalności przewoźnika kolejowego przez okres dłuższy niż 12 miesięcy.
Certyfikat bezpieczeństwa w części A stanowi potwierdzenie przyjęcia przez przewoźnika kolejowego systemu zarządzania bezpieczeństwem adekwatnego do zakresu prowadzonej działalności. W ramach procesu wydawania certyfikatu bezpieczeństwa w części A organ certyfikujący (w Polsce jest to Prezes UTK) weryfikuje przede wszystkim spełnienie wymagań prawnych, wynikających z załącznika II do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1158/2010, dotyczących struktury i zawartości systemu zarządzania bezpieczeństwem przyjętego przez przewoźnika kolejowego oraz wymagania wynikające z przepisów prawa krajowego.