Wsiadając do pociągu stajemy się nie tylko pasażerami, ale także klientami. Ujednolicenie przepisów spowodowało, że na terenie całej Unii Europejskiej podróżni są traktowani jednakowo. Urząd Transportu Kolejowego zaprasza każdego z podróżników do zapoznania się z kampanią „Prawa pasażerów w zasięgu ręki”.
Warto pamiętać, że jeżeli pociąg ma opóźnienie lub kurs został odwołany, mamy prawo do otrzymania informacji o jego przyczynach. Jeśli opóźnienie wyniesie minimum 60 minut (względem godziny przyjazdu podanej w rozkładzie jazdy), mamy prawo do zmiany swoich planów i domagania się niezwłocznego zwrotu całkowitego kosztu biletu. Należy zwrócić uwagę na to, że w takim przypadku możemy domagać się biletu na podróż powrotną do miejsca, z którego wyruszyliśmy. Gdy uważamy, że nasze prawa zostały naruszone, możemy złożyć skargę do przedsiębiorstwa kolejowego, które w ciągu miesiąca musi nam udzielić odpowiedzi.
Należy zwrócić uwagę na to, że osoby niepełnosprawne mogą otrzymać bezpłatną pomoc przy wsiadaniu do pociągu i wysiadaniu z niego, na dworcu przed rozpoczęciem podróży i po jej zakończeniu oraz w pociągu. Zgodnie z przepisami należy powiadomić przewoźnika kolejowego co najmniej 48 godzin przed podróżą i wyjaśnić, jakiego rodzaju pomoc będzie potrzebna. Nikt nie ma prawa odmówić pasażerowi wstępu do pociągu z powodu ograniczonej mobilności, chyba że jest to bezwzględnie wymagane przez zasady dostępu danego przedsiębiorstwa.
Szczegółowe informacje na temat praw pasażerów w Unii Europejskiej możemy znaleźć na stronie internetowej „Twoja Europa”, a także na stronie Urzędu Transportu Kolejowego w zakładce Pasażerowie.