Nawigacja

Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Poznaj swoje prawa

30.04.2019

Okres pomiędzy świętami a majówką to czas wzmożonego ruchu podróżnych. W tym czasie wielu z nas decyduje się na podróż za granicę lub wypoczynek w kraju. Dlatego warto znać prawa przysługujące pasażerom przed podróżą i w jej trakcie.

Wsiadając do pociągu stajemy się nie tylko pasażerami, ale także klientami. Ujednolicenie przepisów spowodowało, że na terenie całej Unii Europejskiej podróżni są traktowani jednakowo. Urząd Transportu Kolejowego zaprasza każdego z podróżników do zapoznania się z kampanią „Prawa pasażerów w zasięgu ręki”.

Warto pamiętać, że jeżeli pociąg ma opóźnienie lub kurs został odwołany, mamy prawo do otrzymania informacji o jego przyczynach. Jeśli opóźnienie wyniesie minimum 60 minut  (względem godziny przyjazdu podanej w rozkładzie jazdy), mamy prawo do zmiany swoich planów i domagania się niezwłocznego zwrotu całkowitego kosztu biletu. Należy zwrócić uwagę na to, że w takim przypadku możemy domagać się biletu na podróż powrotną do miejsca, z którego wyruszyliśmy. Gdy uważamy, że nasze prawa zostały naruszone, możemy złożyć skargę do przedsiębiorstwa kolejowego, które w ciągu miesiąca musi nam udzielić odpowiedzi.                                                      

Należy zwrócić uwagę na to, że osoby niepełnosprawne mogą otrzymać bezpłatną pomoc przy wsiadaniu do pociągu i wysiadaniu z niego, na dworcu przed rozpoczęciem podróży i po jej zakończeniu oraz w pociągu. Zgodnie z przepisami należy powiadomić przewoźnika kolejowego co najmniej 48 godzin przed podróżą i wyjaśnić, jakiego rodzaju pomoc będzie potrzebna. Nikt nie ma prawa odmówić pasażerowi wstępu do pociągu z powodu ograniczonej mobilności, chyba że jest to bezwzględnie wymagane przez zasady dostępu danego przedsiębiorstwa.

Szczegółowe informacje na temat praw pasażerów w Unii Europejskiej możemy znaleźć na stronie internetowej  „Twoja Europa”, a także na stronie Urzędu Transportu Kolejowego w zakładce Pasażerowie.

do góry