Zmieniona formuła tegorocznego Forum Bezpieczeństwa Kolejowego pozwoliła zaprezentować i przedyskutować wiele zagadnień mających wpływ na bezpieczeństwo. Dla UTK była to też doskonała okazja do omówienia tej tematyki wśród dużej grupy ekspertów i przede wszystkim przedstawicieli rynku.
W trakcie wystąpienia otwierającego Forum, Ignacy Góra przedstawił najnowsze dane dotyczące bezpieczeństwa kolei w 2018 r. Szczególną uwagę zwrócił na miernik wypadkowości, który zmniejszył się w 2018 r. – Miernik wypadkowości pozwala powiedzieć nam na jakim poziomie jest bezpieczeństwo kolei. Od kilku lat miernik jest na niskim poziomie. W 2018 r. wyniósł 2,52. To przy dużym wzroście pracy eksploatacyjnej może cieszyć, bo oznacza, że pociągów na sieci kolejowej jest znacznie więcej i nie towarzyszy temu proporcjonalny wzrost wypadkowości – zaznaczył Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Z dużym zainteresowaniem słuchaczy spotkały się działania UTK na rzecz poprawy bezpieczeństwa, m.in. skierowana do najmłodszych Kampania Kolejowe ABC i najnowszy spot telewizyjny promujący odpowiednie zachowanie na przejazdach.
W debacie dotyczącej maszynistów, Prezes UTK zaznaczył, że stoi na stanowisku, że regulacje prawne należy dostosować do przepisów europejskich, między innymi w zakresie wysokich wymagań zdrowotnych dla maszynistów. Ignacy Góra stwierdził, że potrzebne jest tu dostosowanie do zasad wynikających z postanowień Dyrektywy 2007/59/WE. W szczególności zmniejszenie wymagań zdrowotnych powinno dotyczyć maszynistów obsługujących pojazdy poruszające się z małymi prędkościami.
W debacie dotyczącej IV pakietu kolejowego, Kamil Wilde, Wiceprezes UTK mówił o konieczności wprowadzenia nowych przepisów do polskiego systemu prawnego. Przypominał także, że IV pakiet zacznie obowiązywać w niektórych krajach europejskich już w czerwcu tego roku, a w Polsce w połowie 2020 r. Z perspektywy rynku kolejowego należy więc przyspieszyć prace legislacyjne i przygotowania do wdrożenia jego postanowień.