Prezes UTK wydał świadectwo bezpieczeństwa dla zarządcy infrastruktury, który jednocześnie posiada prywatną linię kolejową oraz bocznicę. Przepisy ustawy o transporcie kolejowym nie zakazują obejmowania jednym świadectwem bezpieczeństwa kilku dróg kolejowych[1]. Jednak jest to możliwe tylko w przypadku kiedy drogi kolejowe są wyłączone spod obowiązku uzyskania autoryzacji bezpieczeństwa. Autoryzacja nie jest wymagana w przypadku m.in. kolei wąskotorowych, infrastruktury prywatnej, bocznic i linii metra[2].
Prezes UTK zachęca by, jeśli to możliwe składać wnioski o jedno świadectwo na wszystkie drogi kolejowe, które posiada dany zarządca. Zmniejsza to zdecydowanie obciążenia administracyjne związane z liczbą składanych dokumentów.
Jedno świadectwo można uzyskać np. dla wszystkich bocznic kolejowych, którymi się zarządza. Zarządcy decydujący się na ten krok powinni pamiętać, że należy rozdzielić kwestie związane z bezpieczeństwem od kwestii regulacyjnych. Dokument z zakresu bezpieczeństwa (świadectwo bezpieczeństwa) nie rozstrzyga czy objęta nim infrastruktura jest udostępniana, czy prywatna. Regulacje w tym zakresie powinny znaleźć się w statucie sieci kolejowej[3], na bieżąco aktualizowanym przez zarządcę.
[1] art. 17d ust 3 w zw. z art. 19 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r., poz. 2117, z późn. zm.)
[2] art. 17 ust 2 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r., poz. 2117, z późn. zm.)
[3] art. 5 ust.2a ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r., poz. 2117, z późn. zm.)