Nawigacja

Aktualności

22 września przesiądź się na pociąg

21.09.2018

Najbliższa sobota 22 września jest dniem bez samochodu. Czy warto tego dnia zamienić samochód na kolej? Wyniki przewozowe z ostatnich lat nie pozostawiają wątpliwości, że pociąg jest coraz częściej wybieranym środkiem transportu w Polsce.

Niezdecydowanych przekona niedawno opublikowany raport Komisji Europejskiej  Europeans’ satisfaction with passenger rail services (tzw. Eurobarometr), z którego dowiemy się co na polskiej kolei uległo zmianie.  Tegoroczne dane dotyczące Polski, w odróżnieniu od poprzednich edycji raportu, zdecydowanie zachęcają do wypróbowania oferty kolejowej. Oto kilka wybranych aspektów opisujących zmiany, które nastąpiły na kolei w Polsce w ciągu ostatnich 5 lat.

Ułatwienia w zakupie biletu

W ciągu ostatnich 5 lat zaszły duże zmiany dotyczące sposobu zakupu biletów. Pisaliśmy o tym m.in.  w artykule „Podróż pociągiem przez Internet”. W łatwy sposób kupujemy bilety w aplikacjach mobilnych. Powiększyła się sieć automatów biletowych. Wpłynęło to na wzrost poziomu zadowolenia pasażerów.  Wg tegorocznego Eurobarometru 81% pasażerów jest usatysfakcjonowanych z łatwości zakupu biletów (wzrost o 18 p.p. w stosunku do Eurobarometru z 2013 r.). Średnia z krajów Unii Europejskiej (UE26) wyniosła tu 75%.

Częstotliwość kursowania pociągów

Nie sposób nie zauważyć jakościowej zmiany w taborze przewoźników kolejowych. Pozwoliło to na zagęszczenie rozkładu jazdy czyli na zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów. Odsetek zadowolonych wynosi tu 60%  i wypada nieznacznie gorzej, niż dla krajów UE26 -  66%. Należy jednak zaznaczyć, że w naszym kraju współczynnik ten wzrósł aż o 21 p.p.

Punktualność i niezawodność

Jeszcze bardziej niż w przypadku dwóch poprzednich wskaźników wzrósł poziom zadowolenia z punktualności i niezawodności pociągów (o 32 p.p. do poziomu 68%, UE26 – 59%). Na ten czynnik ma również wpływ zwiększona w ostatnich latach ilość taboru o dużej niezawodności.

Stan i poziom czystości wagonów (w tym toalet)

Nowy i zmodernizowany tabor często posiada toalety z systemem zamkniętym. W podróżach dalekobieżnych znacznie zmniejszyła się liczba pociągów o najniższym standardzie na rzecz lepiej wyposażonych wagonów i zespołów trakcyjnych (wyposażonych w klimatyzację, dostęp do Wi-Fi oraz w gniazdka 230V). Polscy ankietowani docenili tę zmianę. W stosunku do europejskiego badania z 2013 r. odsetek zadowolonych wzrósł aż o 31 p.p. do poziomu 60%. Średnia dla krajów UE26 wynosi obecnie 56%.

Nieco gorzej jest z naszymi podróżami koleją. Tylko 1% polskich ankietowanych korzysta z pociągu na trasie regionalnej lub krajowej co najmniej raz na tydzień (średnia UE26 – 5%), w przypadku podróży kilka razy w miesiącu odsetek ten wyniósł 6% (średnia UE26 – 7%). Jeszcze większą różnicę między Polską a resztą Europy widać na przykładzie podróży na trasach podmiejskich – 7% raz w tygodniu (UE26 – 11%), a 5 % kilka razy w miesiącu (UE26 – 8%).

Najświeższy Eurobarometr pokazuje, że  nie mamy się czego wstydzić i że powinniśmy dostrzegać pozytywne zmiany na kolei.

Wybrane wskaźniki zadowolenia (dane z Polski i średnia unijna dla roku 2018 - kolor niebieski  i 2013 - czerwony)

  • Mapa z rozkładem procentowym punktualności i dostępności pociągów w krajach Unii Europejskiej. Średnia europejska 59%, Polska w przedziale 67-75%
    Punktualność i dostępność pociągów w krajach Unii Europejskiej (materiały Eurobarometer)
  • Mapa z procentowymi wynikami badania satysfakcji z punktualności pociągów w krajach UE. Średnia europejska 66%, wynik Polski w przedziale 50-66%
    Punktualność pociągów w krajach Unii Europejskiej (materiały Eurobarometer)
do góry