Niezdecydowanych przekona niedawno opublikowany raport Komisji Europejskiej Europeans’ satisfaction with passenger rail services (tzw. Eurobarometr), z którego dowiemy się co na polskiej kolei uległo zmianie. Tegoroczne dane dotyczące Polski, w odróżnieniu od poprzednich edycji raportu, zdecydowanie zachęcają do wypróbowania oferty kolejowej. Oto kilka wybranych aspektów opisujących zmiany, które nastąpiły na kolei w Polsce w ciągu ostatnich 5 lat.
Ułatwienia w zakupie biletu
W ciągu ostatnich 5 lat zaszły duże zmiany dotyczące sposobu zakupu biletów. Pisaliśmy o tym m.in. w artykule „Podróż pociągiem przez Internet”. W łatwy sposób kupujemy bilety w aplikacjach mobilnych. Powiększyła się sieć automatów biletowych. Wpłynęło to na wzrost poziomu zadowolenia pasażerów. Wg tegorocznego Eurobarometru 81% pasażerów jest usatysfakcjonowanych z łatwości zakupu biletów (wzrost o 18 p.p. w stosunku do Eurobarometru z 2013 r.). Średnia z krajów Unii Europejskiej (UE26) wyniosła tu 75%.
Częstotliwość kursowania pociągów
Nie sposób nie zauważyć jakościowej zmiany w taborze przewoźników kolejowych. Pozwoliło to na zagęszczenie rozkładu jazdy czyli na zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów. Odsetek zadowolonych wynosi tu 60% i wypada nieznacznie gorzej, niż dla krajów UE26 - 66%. Należy jednak zaznaczyć, że w naszym kraju współczynnik ten wzrósł aż o 21 p.p.
Punktualność i niezawodność
Jeszcze bardziej niż w przypadku dwóch poprzednich wskaźników wzrósł poziom zadowolenia z punktualności i niezawodności pociągów (o 32 p.p. do poziomu 68%, UE26 – 59%). Na ten czynnik ma również wpływ zwiększona w ostatnich latach ilość taboru o dużej niezawodności.
Stan i poziom czystości wagonów (w tym toalet)
Nowy i zmodernizowany tabor często posiada toalety z systemem zamkniętym. W podróżach dalekobieżnych znacznie zmniejszyła się liczba pociągów o najniższym standardzie na rzecz lepiej wyposażonych wagonów i zespołów trakcyjnych (wyposażonych w klimatyzację, dostęp do Wi-Fi oraz w gniazdka 230V). Polscy ankietowani docenili tę zmianę. W stosunku do europejskiego badania z 2013 r. odsetek zadowolonych wzrósł aż o 31 p.p. do poziomu 60%. Średnia dla krajów UE26 wynosi obecnie 56%.
Nieco gorzej jest z naszymi podróżami koleją. Tylko 1% polskich ankietowanych korzysta z pociągu na trasie regionalnej lub krajowej co najmniej raz na tydzień (średnia UE26 – 5%), w przypadku podróży kilka razy w miesiącu odsetek ten wyniósł 6% (średnia UE26 – 7%). Jeszcze większą różnicę między Polską a resztą Europy widać na przykładzie podróży na trasach podmiejskich – 7% raz w tygodniu (UE26 – 11%), a 5 % kilka razy w miesiącu (UE26 – 8%).
Najświeższy Eurobarometr pokazuje, że nie mamy się czego wstydzić i że powinniśmy dostrzegać pozytywne zmiany na kolei.
Wybrane wskaźniki zadowolenia (dane z Polski i średnia unijna dla roku 2018 - kolor niebieski i 2013 - czerwony)