Do 2023 r. planowane jest wyposażenie około 15 tys. km linii kolejowych zarządzanych przez PKP PLK w naziemną infrastrukturę łączności GSM-R. Do tego zarządcy należy większości sieci kolejowej w Polsce i to jego działania będą wpływały na innych zarządców – np. operatorów bocznic. Wprowadzane zmiany będą wiązały się ze stopniowym wyłączaniem obecnie funkcjonującej łączności w paśmie 150 MHz. Dlatego pojawia się konieczność zapewnienia kompatybilnej łączności na infrastrukturze kolejowej, na której wdrażanie standardu GSM-R nie jest obecnie planowane.
Należy wyjaśnić, że polskie prawo nie nakazuje użytkownikom bocznic i zarządcom infrastruktury wdrażania łączności cyfrowej. Potrzeba takiego przejścia może być natomiast uzasadniona ekonomicznie. Standard GSM-R jest stosowany w całej Europie i będzie umożliwiał obsługę pociągów międzynarodowych.
Jeżeli zarządca infrastruktury lub użytkownik bocznicy są objęci wymaganiami dyrektywy w sprawie interoperacyjności (np. zarządzający infrastrukturą wchodzącą w zakres Transeuropejskiej Sieci Transportowej) i zdecydowaliby się z własnej inicjatywy zainwestować w nową łączność, wówczas obowiązkowym standardem jest GSM-R. Należy wówczas nawiązać kontakt z PKP PLK, aby móc podłączyć się do istniejącego podsystemu komutacyjno-sieciowego GSM-R.
Uczestnicy spotkania zostali ponadto poinformowani, że zgodnie z obecnymi planami opracowywanymi w związku z aktualizacją Krajowego Planu Wdrażania TSI Sterowanie, na liniach kolejowych będzie stopniowo wyłączana łączność analogowa. Jednak na stacjach czy bocznicach pozostanie nadal utrzymana na potrzeby manewrów. Korzystanie z łączności analogowej po wdrożeniu GSM-R będzie wymagało uregulowania z PKP PLK przez tych użytkowników bocznic czy zarządców, którzy nie dysponują własną infrastrukturą łączności. Będzie też możliwość skorzystania z wdrażanej przez PKP PLK łączności cyfrowej na tych bocznicach, na których pokrycie i pojemność sieci będzie odpowiednia.
Uczestnicy spotkania skierowali do PKP PLK prośbę o jak najwcześniejsze określenie warunków dalszego korzystania z łączności analogowej lub przejścia na łączność cyfrową.
UTK zachęca do śledzenia postępów w opracowaniu aktualizacji Krajowego Planu Wdrażania TSI Sterowanie w związku z przejściem na łączność cyfrową. Informacje o tym będą publikowane na stronie internetowej utk.gov.pl.