Nawigacja

Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Pierwsi przewoźnicy pokazują dobry przykład – pointing and calling na polskich torach

27.07.2018

W Polsce wdrażana jest znana z Japonii metoda pointing and calling (pokazuj i mów). Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przyjrzał się procedurom poprawy bezpieczeństwo u kilku przewoźników przy okazji postępowania związanego z wypadkiem na szlaku Myszków – Zawiercie. Okazało się, że jedna ze spółek by zapobiegać podobnym zdarzeniom wprowadziła pointing and calling. Pokazuj i mów to metoda poprawy bezpieczeństwa zalecana przez UTK.

2 grudnia 2016 r. na szlaku Myszków-Zawiercie doszło do niebezpiecznego wypadku. Lokomotywa najechała na ostatni wagon poprzedzającego pociągu. Ranny został jeden z maszynistów. Zderzenie doprowadziło też do rozszczelnienia zbiornika cysterny i wycieku oleju Wypadek spowodował również ograniczenie kursowania pociągów na tym szlaku przez 5 dni. W trakcie postępowania wyjaśniającego okazało się, że pociągi trzech spółek, znajdujące się wówczas na szlaku, przekroczyły dopuszczalną prędkość.

W związku z tym Prezes Urzędu Transportu Kolejowego zwrócił się do przewoźników o udzielenie informacji, odnośnie działań zapobiegających podobnym sytuacjom w przyszłości. Spółki opisały procedury uruchamiane w przypadku stwierdzenia nieprzestrzegania przez swoich pracowników zasad bezpieczeństwa.

Na szczególną uwagę zasługuje wdrożona przez jednego z przewoźników, innowacyjna metoda pointing and calling (pokazuj i mów), polegająca na wskazaniu gestem wskaźnika, semafora itp. oraz głośnym wypowiedzeniu jego statusu. Wykonywanie gestów i mówienie o stanie wskaźnika pomaga w utrzymaniu skupienia i uwagi. Tę metodę pierwszy raz zastosowano wśród maszynistów we wczesnych latach 90. XX wieku. Dziś pokazuj i mów wchodzi w skład BHP wielu przedsiębiorstw m.in. w Japonii (Więcej o metodzie można przeczytać m.in. na stronie UTK).

Równie ciekawym rozwiązaniem są wewnętrzne badania poziomu wiedzy pracowników przeprowadzone na podstawie anonimowych testów. Pozwala to na odpowiednie przygotowanie szkoleń. Są one wtedy ukierunkowane na tematy, które wymagają odświeżenia wiedzy czy jej uzupełnienia.

Prezes UTK ze szczególną uwagą przygląda się działaniom, które nie są rutynowe i schematyczne a pozwalają podnieść poziom bezpieczeństwa na kolei. Prezes UTK zaangażowany jest w promowanie kultury bezpieczeństwa w transporcie kolejowym. Jest także organizatorem konkurs, w którym nagradzane są innowacyjne projekty poprawiające bezpieczeństwo oraz zachęca wszystkich związanych z rynkiem kolejowym do podpisania „Deklaracji kultury bezpieczeństwa”.

do góry