Nawigacja

Aktualności

Polska druga pod względem wzrostu liczby pasażerów

24.07.2018

Liczba pasażerów w Polsce wzrosła w 2017 r. o 3,8 % w porównaniu do 2016 r. To drugi wynik wśród analizowanych krajów w Europie. Trzeci rok liderem okazała się Finlandia ze wzrostem 4,4%. Największe spadki zauważalne były w Macedonii, Chorwacji i Słowenii.

Na temat liczby pasażerów w 2017 r. nie ma jeszcze dostępnych oficjalnych danych Komisji Europejskiej czy Eurostatu. Dlatego Urząd Transportu Kolejowego zebrał dane od 16 organów regulacyjnych zrzeszonych w Grupie Niezależnych Regulatorów Rynku Kolejowego IRG-Rail. Informacje te mogą ulec nieznacznym korektom.

W 2017 r. tak jak i w 2016 r., drugi największy wzrost liczby pasażerów spośród analizowanych krajów miał miejsce w Polsce. Jednak w 2016 r. wzrosty pracy przewozowej i eksploatacyjnej były znacznie wyższe, co wskazuje na wyższą efektywność przewozów w ostatnim roku. W 2017 r. koleją podróżowało w Polsce 303,6 mln pasażerów, a praca przewozowa wyniosła 20,3 mld pas-km.

Trzeci raz najwyższy procentowy wzrost liczby pasażerów miał miejsce w Finlandii. Liczba podróżujących koleją wzrosła o 4%. Tym razem zwiększyła się też praca przewozowa (aż o 10%), a praca eksploatacyjna wzrosła minimalnie. W ciągu ostatnich pięciu lat liczba pasażerów wzrosła o 24%. W przewozach dalekobieżnych na popularnych trasach czasy jazdy zostały skrócone, a średnie ceny biletów spadły. Jednocześnie część pociągów dalekobieżnych została wycofana, co poskutkowało zmniejszoną pracą eksploatacyjną, ale co za tym idzie także wyższą efektywnością przewozów.

Dość wysoki wzrost na rynku pasażerskim miał też miejsce w Hiszpanii, gdzie liczba pasażerów rośnie od kilku lat. Na największym europejskim rynku pasażerskim, czyli w Niemczech, w 2017 r. miał miejsce niewielki wzrost. Jednak tam rynek pasażerski stabilnie rośnie i w 2017 r. osiągnął najwyższe wyniki w historii. Stały wzrost przewozów pasażerskich można od lat obserwować w Szwajcarii.

Największy spadek liczby pasażerów miał miejsce w Macedonii. Wytłumaczeniem może być niska konkurencyjność kolei względem transportu drogowego, ponieważ na większości tras pociągi poruszają się z prędkością 50 km/h.

Drugi największy spadek wystąpił w Chorwacji, gdzie praca przewozowa spadła aż o niemal 13%, a liczba pasażerów o prawie 5%, przy mniejszym spadku pracy eksploatacyjnej. Powodem są prace modernizacyjne na sieci, które powodują opóźnienia pociągów i skłaniają pasażerów do wybierania samochodów i autobusów.

Wyraźny spadek na rynku pasażerskim zanotowano także w Słowenii. Jeśli dodać do tego spadek liczby pasażerów i pracy przewozowej w Bułgarii na poziomie powyżej 20% od 2012 r., widać, że w krajach Europy Środkowo-Wschodniej trwa program modernizacji infrastruktury współfinansowany z budżetu Unii Europejskiej. Podobny proces obserwowano w Polsce w latach 2007-2015, kiedy remonty na torach spowodowały odpływ pasażerów. Po oddaniu wyremontowanych linii liczba pasażerów wzrosła, więc z zaciekawieniem będzie można obserwować, czy tak samo będzie w innych krajach regionu.

 

 

do góry