Nawigacja

Aktualności

Pojazdy autonomiczne

05.07.2018

W niedługim czasie rozwój technologii pozwoli na bezproblemową jazdę pociągami autonomicznymi na długich dystansach i z dużymi prędkościami – mówił Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego w trakcie konferencji „Kolejowe pojazdy autonomiczne – perspektywa zastosowania”. Prezes UTK w swoim wystąpieniu przybliżył istniejące technologie oraz zakreślił perspektywę ich zastosowań. Wygłosił także referat na temat regulacji unijnych dotyczących pojazdów autonomicznych.

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego mówił o systemach bezpiecznej kontroli jazdy pociągu w standardzie ATO (Automatic Train Operation), zapewniających możliwość zdalnego prowadzenia pociągów (bez udziału maszynisty). Takie systemy na razie są wdrażane w transporcie miejskim np. w metrze czy w kolejkach lotniskowych. Trwają jednak prace nad nową wersją Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem ETCS, wdrażanego już w miarę postępujących modernizacji na liniach kolejowych naszego kraju, która ma pozwalać na pełną automatyzację ruchu pociągów.

W najbliższych latach w Polsce będzie realizowana jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych. Na około 15 tys. km linii kolejowych zostanie wdrożony system cyfrowej łączności kolejowej GSM-R. Dodatkowo do końca 2030 r. na ponad 6,5 tys. linii powinien zostać zabudowany nowoczesny Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym ERTMS.

Korzyści ze stosowania systemów ATO jest wiele, gdyż wdrożenie takiego systemu wpływa bezpośrednio lub pośrednio na wiele obszarów działalności przedsiębiorstw transportowych. Wskazać w tym miejscu należy na aspekty biznesowe, operacyjne oraz system bezpieczeństwa. Jednym z podstawowych czynników mających duże znaczenie dla całości systemu kolejowego jest zwiększenie przepustowości oraz maksymalnej prędkości na linii kolejowych. Przy zastosowaniu „wirtualnego odstępu blokowego” możliwe jest zwiększenia częstotliwości ruchu na danej linii, a przy wykorzystaniu w ATO systemu sterowania klasy ETCS możliwe jest prowadzenie ruchu z prędkościami przekraczającymi 160 km/h. Przestrzeń przeznaczona w konwencjonalnych pojazdach dla maszynisty może zostać przeznaczona na inne cele, chociażby takie jak powiększenie części pasażerskiej w autobusach szynowych, EZT czy SZT.

Systemy autonomiczne pozwolą też na wyeliminowanie błędu ludzkiego w prowadzeniu pojazdu. W systemach ATO możliwe jest pełne prowadzenie ruchu pojazdu przez urządzenia znajdujące się na pokładzie przy zapewnieniu łączności z pozostałymi częściami systemu sterowania. Maszyniści z pewnością przez wiele lat będą prowadzić pociągi. Jednak należy rozwijać technologię, tak by ułatwiać im pracę i eliminować błędy, które mogą przytrafić się każdemu człowiekowi – mówił Ignacy Góra.

Konferencję „Kolejowe pojazdy autonomiczne – perspektywa zastosowania” zorganizowało Stowarzyszenie Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego oraz PKP SA.

do góry