Rozporządzenie 2016/1628/UE reguluje szczegółowe wymagania dla określonych silników spalinowych w zakresie ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych, sposoby ich identyfikacji i oznakowania oraz warunki tryb przeprowadzania ich badań.
W przypadku pojazdów kolejowych rozporządzenie wyróżnia dwie kategorie silników:
- kategoria RLL obejmuje silniki do użytku wyłącznie w lokomotywach, do ich napędu lub przeznaczone do ich napędu;
- kategoria RLR obejmuje:
- silniki do użytku wyłącznie w wagonach silnikowych, do ich napędu lub przeznaczone do ich napędu;
- silniki używane zamiast silników etapu V z kategorii RLL;
Wymagania przewidziane rozporządzeniem 2016/1628/UE względem silników RLL i RLR będą miały zastosowanie dla silników wprowadzanych na rynek od 1 stycznia 2021 r.
Rozporządzenie przewiduje możliwość skorzystania z wyłączenia stosowania wymagań rozporządzenia po spełnieniu określonych warunków. Zgodnie z art. 34 ust. 8 rozporządzenia 2016/1628/UE państwa członkowskie mogą zezwolić na wprowadzenie na rynek silników, które są zgodne wymaganiami obowiązującymi w dniu 5 października 2016 r., pod warunkiem że:
- silniki te wchodzą w skład projektu, który jest na zaawansowanym etapie realizacji w dniu 6 października 2016 r. zgodnie z definicją w dyrektywie 2008/57/WE; oraz
- użytkowanie silników zgodnych z mającymi zastosowanie wartościami granicznymi emisji określonymi w tabelach II-7 lub II-8 załącznika II rozporządzenia 2016/1628/UE doprowadzi do nieproporcjonalnych kosztów.
Przez projekt na zaawansowanym etapie realizacji, należy rozumieć projekt, który znajduje się na tak zaawansowanym etapie planowania/realizacji, że zmiany w zakresie technicznych specyfikacji byłyby nie do przyjęcia dla danego państwa członkowskiego. Przeszkoda ta może mieć charakter prawny, umowny, ekonomiczny, finansowy, społeczny lub środowiskowy i musi być należycie uzasadniona. Wykaz takich projektów każde państwo członkowskie powinno przekazać Komisji Europejskiej do dnia 17 września 2017 r.
Urząd Transportu Kolejowego prosi o przesyłanie informacji o projektach spełniających warunek art. 34 ust. 8 rozporządzenia 2016/1628/UE do 6 września 2017 r. za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej Urzędu Transportu Kolejowego lub na adres:
Urząd Transportu Kolejowego
Al. Jerozolimskie 134
02-305 Warszawa
Informacja powinna zawierać kwalifikację o kategorii silnika RLL lub RLR, a także oświadczenie o zaawanasowanym etapie realizacji projektu na dzień 6 października 2016 r. wraz z uzasadnieniem w zakresie przeszkody w zastosowaniu aktualnie obowiązujących regulacji w zakresie wartości emisji spalin.
Wyłączenie nie dotyczy silników montowanych w pomocniczych pojazdach kolejowych i silnikach pomocniczych montowanych w wagonach silnikowych i lokomotywach, które w zależności od ich charakterystyki, zgodnie z art. 4 ust. 3 rozporządzenia 2016/1628/UE, wchodzą w zakres kategorii NRE lub NRS.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628/UE z dnia 14 września 2016 r. w sprawie wymogów dotyczących wartości granicznych emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych oraz homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 i (UE) nr 167/2013 oraz zmieniające i uchylające dyrektywę 97/68/WE (Dz. U. UE. L. 252 z 16.09.2016, str. 53).