Urząd Transportu Kolejowego kolejny raz dołącza do kampanii PRZED WAKACJAMI – CO WARTO WIEDZIEĆ? Pomysłodawcą akcji jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a jej głównym celem - informowanie o sprawach istotnych z punktu widzenia podróżnego i jego rodziny. Z tej okazji UTK przygotował "Poradnik przed wakacjami". Znajdują się w nim najważniejsze informacje dotyczące planowania podróży pociągiem, zakupu biletu, podróży z małymi dziećmi, bagażem oraz ze zwierzętami. Ponadto znajdziemy w nim podstawowe prawa pasażerów. Serdecznie zapraszamy do lektury. Porady dla podróżujących w wakacje nagrano również w Polskim Języku Migowym.
Jak reklamować nieudany wyjazd wakacyjny, ile kosztuje rozmowa telefoniczna za granicą, mobilne aplikacje ułatwiające podróż. O tych oraz innych ważnych sprawach przy planowaniu letniego wypoczynku przypomina 40 instytucji biorących udział w siódmej edycji akcji Przed wakacjami, co warto wiedzieć?
Już blisko połowa Polaków deklaruje, że wyjeżdża na wakacje z biurem podróży – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie UOKiK przez TNS Polska*. Prawie trzy czwarte z nich deklaruje, że czyta umowy przed podpisaniem. Sondaże dotyczące usług turystycznych prowadzone od 2012 roku** wskazują na to, że świadomość konsumentów stale rośnie. W tym czasie odsetek osób, które wiedzą, ile mają czasu na reklamację imprezy turystycznej wzrósł z 7 do 21 proc.
Obawy związane z wakacjami
Wiosną 2016 roku przeprowadzono kolejne badania opinii dotyczące obaw związanych z wyjazdem organizowanym przez biuro podróży. Najwięcej bo 28 proc. osób boi się upadłości organizatora wycieczki (w 2015 r. - 19 proc.). Różnic warunków na miejscu w stosunku do informacji przekazywanych przed wyjazdem obawia się 16 proc. a złej obsługi na miejscu - 11 proc. badanych (poprzednio w obu przypadkach po 10 proc. odpowiedzi).
Warto wiedzieć: wycieczka z touroperatorem oznacza, że kupujemy co najmniej dwie, a zwykle kilka usług turystycznych (np. transport, hotel, wyżywienie) połączonych w jeden program. Za całość odpowiada organizator imprezy i do niego kierujemy ewentualne reklamacje.
Przeczytaj umowę, zanim podpiszesz
Blisko trzy czwarte klientów biur podróży (73 proc.) deklaruje, że czyta umowy przed decyzją o wykupieniu wycieczki i sprawdza, czy ich warunki są zgodne z prawem. Jednak 23 proc. ankietowanych zapoznaje się z treścią kontraktu tylko w przypadku wycieczek zagranicznych. Od roku 2012 odsetek klientów biur podróży, którzy deklarują czytanie umów przed podpisaniem, systematycznie rośnie (2012 – 43 proc., 2013 – 49,2 proc., 2014 – 68 proc., 2015 – 68 proc., 2016 – 73 proc.).
Warto wiedzieć: zgodnie z prawem, umowa o świadczenie usług turystycznych powinna określać m.in. miejsce pobytu, termin rozpoczęcia i zakończenia wycieczki, standard hotelu, posiłków oraz rodzaj środka transportu.
Jak składać reklamację?
Poprawia się nasza wiedza w zakresie reklamacji imprez turystycznych. Na pytanie: ile jest czasu, licząc od zakończenia wycieczki, na złożenie reklamacji niewłaściwie wykonanych usług? prawidłową odpowiedź – 30 dni od zakończenia imprezy turystycznej - wskazała ponad jedna piąta ankietowanych (21 proc.). Stan wiedzy konsumentów w tym zakresie stale się poprawia. Dla porównania w roku 2012 poprawnie odpowiedziało 7 proc. ankietowanych, w roku 2013 – blisko 10 proc., w 2015 r. - 19 proc.
Od 2015 r. zdecydowanie poprawiła się wiedza Polaków na temat konsekwencji nieustosunkowania się biura podróży do złożonej reklamacji. Zgodnie z prawem, w przypadku braku odpowiedzi organizatora wycieczki na reklamację w terminie 30 dni od jej złożenia, uważa się, że uznał ją za uzasadnioną. W 2016 r. wiedziało o tym 41 proc. badanych, a w 2015 r. - 28 proc.
Warto wiedzieć: konsument ma prawo do złożenia reklamacji i żądania obniżenia ceny wycieczki, jeżeli biuro podróży wykonuje usługi niezgodnie z umową (np. zapewniając gorszy niż w umowie standard hotelu). W oszacowaniu wysokości roszczenia pomocna jest tabela frankfurcka. Nie ma ona wprawdzie mocy wiążącej, ale jest zwyczajowo uznawana przez wielu przedsiębiorców turystycznych. Przykładowo za brak balkonu możemy żądać do 10 proc., za hałas w nocy do 40 proc., a za brak wyżywienia do 50 proc. niższej ceny.
Co powinieneś wiedzieć? – radzi 40 instytucji
W tym roku w ramach wspólnej akcji Przed wakacjami – co warto wiedzieć? już po raz ósmy radzimy, o czym pamiętać, wybierając się na urlop. Bierze w niej udział ponad 40 instytucji, które wspólnie informują m.in. o użytecznych aplikacjach, rodzajach ubezpieczeń, bezpieczeństwie, prawach i obowiązkach kupujących. Przydatnych informacji szukaj na stronach uczestników projektu:
- O czym pamiętać podpisując umowę z biurem podróży – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
- Narzędzia internetowe, które umożliwią każdemu należyte przygotowanie się do wyjazdu za granicę - Ministerstwo Spraw Zagranicznych
- Informacje o obozach, koloniach i innych rodzajach wypoczynku - Ministerstwo Edukacji Narodowej.
- Centralna Ewidencja i wykazy w turystyce, niezbędne informacje dla turystów – Ministerstwo Sportu i Turystyki
- Sprawy podatkowe i celne na wakacjach. Co wolno przywieźć z zagranicznej podróży – Ministerstwo Finansów
- Urlop przez internet? O czym warto pamiętać– Europejskie Centrum Konsumenckie
- Jak wybrać odpowiednie ubezpieczenie turystyczne - Rzecznik Finansowy
- Alfabet bezpiecznych wakacji - Rzecznik Praw Dziecka
- Jak sprawdzić czystość kąpieliska i jego infrastrukturę, np. możliwość cumowania sprzętu wodnego, miejsca do kąpieli dla małych dzieci, wyprowadzania psa i in. – Główny Inspektorat Sanitarny
- Pytania i odpowiedzi dotyczące odżywiania się oraz aktywności fizycznej w czasie wakacji – Instytut Żywności i Żywienia
- Zabezpieczenie mieszkania podczas naszej nieobecności, bezpieczna podróż autokarem - Komenda Główna Policji
- Bezpieczeństwo podczas uprawiania aktywnej turystyki oraz niektórych dyscyplin sportowych - Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy
- Bezpieczna kąpiel – Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe
- Na jakich zasadach mogę biwakować w lesie? Co zrobić, gdy spotkam zwierzę w lesie? Czy mogę wjechać samochodem do lasu? - Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych.
- Postępowanie w czasie upału - Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej – Państwowy Instytut Badawczy
- Jak chronić dane osobowe w czasie wakacji - Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych
- Informacje o nowych zasadach w roamingu. Numery alarmowe i społeczne, pod którymi na terenie całej Unii Europejskiej można uzyskać pomoc - Urząd Komunikacji Elektronicznej
- O prawach pasażerów w sytuacji opóźnionego/odwołanego lotu oraz o tym jak przygotować się do podróży samolotem - Urząd Lotnictwa Cywilnego
- Planowanie podróży, podstawowe prawa pasażerów oraz inne porady przydatne podczas wakacyjnych wypraw koleją - Urząd Transportu Kolejowego
- O warunkach na drogach, ograniczeniach na przejściach granicznych oraz opłatach na autostradach i drogach ekspresowych - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
- Aby wizyta w Tatrach była bezpieczna i aby pozostały po niej same dobre wspomnienia, warto się przygotować - Tatrzański Park Narodowy
- Wakacje przyjazne środowisku - Ministerstwo Środowiska
- Bezpieczeństwo w ruchu drogowym, czyli o czym należy pamiętać wybierając się w podróż – Instytut Transportu Samochodowego
- Zanim wyjedziesz na wakacje, czyli co odbiorca energii powinien wiedzieć przed urlopem - Urząd Regulacji Energetyki
- Postępowanie w przypadku pożaru lub ogłoszenia ewakuacji w czasie wakacji oraz wiele innych porad - Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej
- O Europejskiej Karcie Ubezpieczenia Zdrowotnego i możliwości korzystania z opieki zdrowotnej podczas urlopu w kraju poza miejscem zamieszkania - Narodowy Fundusz Zdrowia
- Bezpieczeństwo w internecie podczas wakacji – Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa.
W akcji biorą także udział Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej: Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Gorzów_Wielkopolski, Katowice, Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Opole, Poznań, Rzeszów, Warszawa, Wrocław, Szczecin.
Poradnik wakacyjny w Polskim Języku Migowym