Nawigacja

Aktualności

Strona znajduje się w archiwum.

Kolej to nie tylko maszyniści – prawie 40 szkół technicznych kształci na kierunkach kolejowych

25.04.2017

Praca na kolei zaczyna znów być popularna. W technikach wracają klasy kolejowe. Kształcenie nowych pracowników kolei jest bardzo ważne, ponieważ luka pokoleniowa dotyczy nie tylko maszynistów. Urząd Transportu Kolejowego zebrał informacje dotyczące kształcenia na kierunkach kolejowych.

Sprawne działanie kolei wymaga współpracy wielu osób, nie tylko maszynistów. W związku z wysokimi wymaganiami zdrowotnymi oraz odpowiednimi cechami motorycznymi nie każdy może zostać maszynistą, ale innych zawodów kolejowych nie brakuje. Ważne są też stanowiska bezpośrednio związane z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych. Należą do nich dyżurny ruchu, nastawniczy, kierownik pociągu, ustawiacz, manewrowy, rewident taboru, automatyk, toromistrz, dróżnik przejazdowy, prowadzący pociągi lub pojazdy kolejowe oraz pomocnik maszynisty pojazdów trakcyjnych.

Przez najbliższe 5 lat na emeryturę odejdzie 4,5 tys. maszynistów czyli nieco ponad jedna czwarta przedstawicieli tego zawodu. W przypadku innych zawodów kolejowych nie ma tak szczegółowych danych, ale sytuacja może być podobna. Przyczyny luki pokoleniowej dla wszystkich stanowisk kolejowych są podobne. Restrukturyzacja sektora kolejowego na początku wieku spowodowała, że nie było dużego zapotrzebowania na nowych pracowników, a część osób dotychczas pracujących na kolei musiała odejść z branży.

- Zachęcam młodych ludzi by swoją przyszłość związali z koleją. To znów przyszłościowy kierunek rozwoju i zastanawiający się nad swoją karierą zawodową powinni rozważyć kształcenie się  w „technikach kolejowych”. Tytuł technika transportu kolejowego, automatyka sterowania ruchem kolejowym, elektroenergetyka transportu szynowego lub technika dróg i mostów kolejowych ułatwi szybkie podjęcie pracy na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego - przekonuje Ignacy Góra, Prezes UTK.

Z danych Ministerstwa Edukacji Narodowej wynika, że w bieżącym roku szkolnym 28 szkół w Polsce umożliwia uzyskanie tytułu technika transportu kolejowego. Program obejmuje m.in. zagadnienia dotyczące urządzeń sterowania ruchem kolejowym i łączności, infrastruktury kolejowej, odprawy pociągów na stacji, eksploatacji handlowej kolei oraz prowadzenia ruchu kolejowego, sygnalizacji i budowy pojazdów szynowych. Uzyskanie tytułu technika będzie przepustką do zatrudnienia się nie tylko na stanowisku maszynisty, ale także wielu innych odpowiedzialnych stanowisk. – Chcemy współpracować ze szkołami uczącymi na kierunkach kolejowych. Jesteśmy otwarci na konsultacje programu zajęć czy nawet na współpracę przy przeprowadzaniu lekcji i zajęć– zapewnia Ignacy Góra. Do szkół prowadzących zajęcia w klasach kolejowych zostały wysłane zaproszenia do włączenia się w akcję „Deklaracja w sprawie rozwoju kultury bezpieczeństwa w transporcie kolejowym”.

Zawodu technik elektroenergetyk transportu szynowego można nauczyć się w 13 szkołach w Polsce. Program szkolenia obejmuje m.in. zagadnienia dotyczące elektrotechniki i elektroniki, sieci zasilającej i trakcji elektrycznej, środków transportu szynowego oraz organizacji transportu kolejowego, w tym prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji. Technik elektroenergetyk transportu szynowego może pracować w zakładach taboru kolejowego, w zakładach naprawczych taboru kolejowego, przedsiębiorstwach produkujących tabor szynowy. Może także być zatrudniony jako maszynista elektrycznych pojazdów trakcyjnych po spełnieniu dodatkowych warunków kwalifikacyjnych i zdrowotnych, a także jako dyspozytor pracy drużyn trakcyjnych oraz brygad utrzymania sieci i podstacji trakcyjnych. Technik elektroenergetyk transportu szynowego to odpowiednia osoba na stanowisko rewidenta taboru.

Zarządcy infrastruktury potrzebują fachowców w dziedzinie budowy i utrzymania dróg i mostów kolejowych. Tytuł technika automatyka sterowania ruchem kolejowym nadaje 7 szkół technicznych w Polsce, natomiast w ośmiu można zdobyć tytuł technika dróg i mostów kolejowych. Program szkolenia technika automatyka sterowania ruchem kolejowym obejmuje m.in. zagadnienia dotyczące elektrotechniki i elektroniki, urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Osoba z tym tytułem jest idealnym kandydatem do pracy na stanowisku automatyka. Dodatkowo może pracować na innych stanowiskach kolejowych: toromistrza, dyżurnego ruchu czy nastawniczego.

Większość szkół została objęta patronatem i ściśle współpracuje z największym zarządcą infrastruktury - PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A., kształcąc zgodnie z wymogami i potrzebami zarządcy. Wiedza i umiejętności nabywane są w miejscach realizacji inwestycji infrastrukturalnych na polskiej sieci kolejowej. Program szkolenia technika budowy i utrzymania dróg i mostów kolejowych obejmuje m.in. zagadnienia dotyczące: organizowania budowy i utrzymania dróg kolejowych i mostów, wykonywania kosztorysów i dokumentacji przetargowej w budownictwie. Po uzyskaniu tego tytułu można znaleźć zatrudnienie na stanowisku toromistrza. Atrakcyjna jest też praca w biurach projektowych i zespołach realizujących inwestycje zarządcy infrastruktury.

  • Liczba techników kolejowych w Polsce
    Liczba techników kolejowych w Polsce
  • Szkoły kształcące techników transportu kolejowego
    Szkoły kształcące techników transportu kolejowego
  • Szkoły kształcące techników automatyków sterowania ruchem kolejowym
    Szkoły kształcące techników automatyków sterowania ruchem kolejowym
  • Szkoły kształcące techników dróg i mostów
    Szkoły kształcące techników dróg i mostów
  • Szkoły kształcące techników elekroenergetyków
    Szkoły kształcące techników elekroenergetyków
  • Liczba szkół kształcących w poszczególnych zawodach
    Liczba szkół kształcących w poszczególnych zawodach
do góry