Od lutego 2016 r. Ignacy Góra pełnił obowiązki Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Jeszcze przed nowelizacją ustawy o transporcie kolejowym, 24 listopada 2016 r. został powołany przez Prezesa Rady Ministrów na stanowisko Prezesa UTK. – Dzisiejsze powołanie odczytuję jako wysoką ocenę działań podejmowanych do tej pory – mówi Ignacy Góra. – W 2016 roku zmieniliśmy filozofię funkcjonowania urzędu, jesteśmy otwarci i mamy nastawienie prorynkowe. Myślę, że z uznaniem spotkały się działania, które świadczą o społecznej odpowiedzialności urzędu, takie jak „Deklaracja w sprawie rozwoju kultury bezpieczeństwa w transporcie kolejowym”, „Akademia UTK”, czy duże zaangażowanie w poprawę sytuacji podróżnych z niepełnosprawnościami – dodaje Prezes UTK.
Urząd Transportu Kolejowego działa zgodnie z nową misją i wizją. Kreuje bezpieczne i konkurencyjne warunki świadczenia usług transportu kolejowego. Urząd jest nowoczesny i otwarty, dba o wysokie standardy wykonywania usług na rynku transportu kolejowego. Bezpieczeństwo to priorytet Prezesa UTK. Dlatego w 2016 roku podjęto działania promujące kulturę bezpieczeństwa, między innymi przez „Deklarację w sprawie rozwoju kultury bezpieczeństwa w transporcie kolejowym”, którą podpisało 127 sygnatariuszy.
Urząd edukuje także najmłodszych. W ramach „Kolejowego ABC” od 2013 nauczyliśmy prawie 6 tysięcy dzieci z przedszkoli i szkół podstawowych, jak zachować się bezpiecznie w pobliżu torów. W najbliższym czasie zasięg akcji będzie znacznie szerszy z uwagi na pozyskanie środków unijnych.
Urząd chętnie dzieli się wiedzą. Dla rynku kolejowego prowadzimy bezpłatne warsztaty w ramach „Akademii UTK”. Organizujemy warsztaty m.in. dla użytkowników bocznic, członków komisji kolejowych, przewoźników, zarządców. Opracowaliśmy scenariusze szkolenia maszynistów na symulatorach z uwagi na obowiązek ich stosowania od 2018 roku. Dla maszynistów przygotowaliśmy i wdrożyliśmy aplikację informatyczną SOLM, która przyspiesza wydawanie licencji maszynisty, ale także umożliwia załatwienie wszystkich formalności bez wychodzenia z domu. Jesteśmy i będziemy nowoczesnym i otwartym urzędem, przyjaznym dla obywateli i ułatwiającym prowadzenie różnorodnej działalności na rynku kolejowym i około-kolejowym.
Znaczącą rolę w działaniach UTK odgrywa aktywność na rzecz osób z niepełnosprawnością. Na zlecenie Urzędu powstał raport dostępności obiektów infrastruktury kolejowej dla osób z niepełnosprawnością. Po apelu Prezesa UTK wielu przewoźników skróciło wymagany okres informowania o podróży przez osobę z niepełnosprawnością z 48 godzinnym wyprzedzeniem. W samym urzędzie zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami przekracza 6 procent. Siedziba urzędu jest w pełni dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. UTK zdobył pierwsze miejsce w Konkursie LODOŁAMACZE 2016 za szczególną wrażliwość społeczną i promowanie aktywności osób niepełnosprawnych w różnych dziedzinach życia. Za świadome i skuteczne działania związane z zatrudnianiem pracowników z niepełnosprawnością zostaliśmy też wyróżnieni Medalem Przyjaciel Integracji. Współpracujemy z organizacjami działającymi na rzecz osób z niepełnosprawnością.
Ignacy Góra ukończył Politechnikę Krakowską na kierunku mechanika i budowa maszyn - specjalność pojazdy szynowe oraz organizacja i zarządzanie przedsiębiorstwem, a także studia podyplomowe: na Politechnice Śląskiej - Zintegrowane Systemy Zarządzania Bezpieczeństwem, Politechnice Krakowskiej - Nowoczesne Technologie Elektryczne w Transporcie, Politechnice Radomskiej - Integracja z UE w Transporcie Kolejowym oraz na Akademii L. Koźmińskiego w Warszawie - Europejski Model Zarządzania.
Od początku kariery zawodowej jest związany z branżą kolejową. Jest autorem i współautorem wielu przepisów w zakresie bezpieczeństwa, eksploatacji i interoperacyjności oraz rozporządzeń dotyczących m.in. szkolenia na licencje i świadectwo maszynisty. W latach 2005-2008 był przedstawicielem Grupy PKP w Community of European Railway and Infrastructure Companies. Jego osiągnięciem było m.in. opracowanie rozwiązań dotyczących pracy pracowników mobilnych, w szczególności maszynistów w ruchu transgranicznym.