Nawigacja

Aktualności

Masz zastrzeżenia do rozkładu jazdy – do kogo się zwrócić?

20.03.2017

Zdarza się, że rozkład jazdy pociągów nie spełnia oczekiwań podróżnych, a dojazd do pracy lub szkoły byłby łatwiejszy, gdyby pociągi kursowały w innych godzinach. Podpowiadamy, do kogo można kierować propozycje zmian.

Jak powstaje rozkład jazdy?

Rozkład jazdy układany jest na podstawie wniosków złożonych przez przewoźników z uwzględnieniem możliwości technicznych, takich jak przepustowość infrastruktury kolejowej oraz konieczność dopasowania poszczególnych pociągów do innych połączeń.

Nowy roczny rozkład jazdy, podobnie jak w większości krajów Europy, wchodzi w życie w drugą niedzielę grudnia. Jego planowanie rozpoczyna się jednak kilka miesięcy wcześniej. Najpierw ustalane są połączenia międzynarodowe, których przebieg uzgadniają przedstawiciele różnych krajów. Następnie układany jest rozkład jazdy krajowych pociągów dalekobieżnych oraz regionalnych, a na końcu pociągów towarowych.

Ze względu na prowadzone modernizacje  rozkład jazdy w Polsce korygowany jest kilka razy w roku. W obecnie obowiązującym rozkładzie jazdy 2016/17 zmiany zostały zaplanowane na 12 marca, 11 czerwca, 3 września oraz 15 października 2017 r.

Do kogo zgłaszać zastrzeżenia?

Organizatorem publicznego transportu zbiorowego w  ruchu regionalnym, jest województwo. Zadania organizatora pełni zaś jego marszałek. Dlatego zastrzeżenia do rozkładu jazdy pociągów regionalnych w pierwszej kolejności należy kierować do urzędu marszałkowskiego właściwego województwa oraz do przewoźnika, którego dotyczy sprawa.

Niektóre samorządy organizują konsultacje społeczne, podczas których przedstawiają propozycje zmian w rozkładzie jazdy i proszą pasażerów o uwagi.

Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku połączeń dalekobieżnych, które uruchamiane są głównie przez spółkę „PKP Intercity”. Część połączeń (pociągi kategorii EIP oraz EIC) ma charakter komercyjny, dlatego decyzję o rozkładzie jazdy podejmuje wyłącznie przewoźnik. Pozostałe połączenia, tj. IC i TLK uruchamiane są w ramach służby publicznej, a organizatorem jest Minister Infrastruktury i Budownictwa. Dlatego sugestie i wnioski dotyczące rozkładu jazdy można przekazywać do tego resortu.

Dlaczego nie zawsze można zmienić rozkład jazdy?

Jednym z problemów podczas tworzenia rozkładu jazdy jest ograniczona przepustowość linii kolejowych. Powoduje ona, że nie zawsze możliwe jest pełne dopasowanie rozkładu do oczekiwań podróżnych. Czasem przesunięcie godzin odjazdów wynika także z konieczności skomunikowania pociągów na stacjach węzłowych.  Rozkład jazdy powinien być ułożony w taki sposób, by pasażerowie mogli się przesiąść do innego pociągu.

Postulaty zgłaszane przez podróżnych mogą być ze sobą sprzeczne. Wtedy obowiązkiem organizatora i przewoźnika jest takie ułożenie rozkładu jazdy, by był on korzystny dla jak największej liczby pasażerów.

Podstawa prawna:

- art. 7 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz.U. 2016 poz. 1867 ze zm.).

do góry