Nawigacja

Aktualności

Strona znajduje się w archiwum.

W stronę bezpiecznej kolei – rok 2016 w UTK

24.01.2017

Ponad 30 tysięcy spraw załatwili w ubiegłym roku pracownicy Urzędu Transportu Kolejowego. To między innymi wydawanie licencji maszynisty, rejestracja pojazdów kolejowych, działania kontrolne i nadzorcze i reakcje na skargi pasażerów. Praca Urzędu to nie tylko statystyki załatwionych spraw. UTK w 2016 podjęło wiele inicjatyw, które miały na celu wsparcie przedsiębiorstw i zwiększanie świadomości o tym jak poprawiać bezpieczeństwo.

Rok 2016 był istotny jeśli chodzi o działania Prezesa UTK zwiększające bezpieczeństwo na kolei. Jednym z narzędzi temu służących jest zainicjowana przez Prezesa UTK Deklaracja w sprawie rozwoju kultury bezpieczeństwa w transporcie kolejowym. Wspólnie z nami chęć budowania kultury bezpieczeństwa zadeklarowało Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych, podmioty rynku kolejowego, jak również związki zawodowe, jednostki naukowe i media. Łącznie od kwietnia Deklarację podpisało 127 Sygnatariuszy. W listopadzie, podczas I Finału Konkursu Kultury Bezpieczeństwa, Ignacy Góra Prezes UTK wspólnie z Andrzejem Bittelem, Wiceministrem Infrastruktury i Budownictwa wręczyli statuetki kultury bezpieczeństwa. Otrzymali je przedsiębiorcy i pracownicy kolei, którzy przyczynili się do rozwoju kultury bezpieczeństwa.

Prezes UTK zorganizował 9 spotkań Zespołu ds. monitorowania poziomu bezpieczeństwa sektora kolejowego w Polsce. Spotkania dotyczyły m.in. niezadowalającego stanu technicznego wagonów towarowych oraz zapobiegania zdarzeniom związanym z najechaniem pojazdu kolejowego na pojazd drogowy lub osoby na przejazdach.

Wdrożono politykę „otwartych drzwi” tak, aby klienci zewnętrzni mogli na bieżąco kontaktować się z pracownikami prowadzącymi poszczególne postępowania administracyjne. Pracownicy Urzędu odbyli łącznie ponad 80 spotkań w ramach dni otwartych „Piątki z UTK – bezpieczeństwo na piątkę”, podczas których odpowiadali na pytania zainteresowanych działalnością Urzędu. Organizowane były „Dni Otwarte”, aby przybliżyć zainteresowanym proces ubiegania się o licencje na wykonywanie przewozów kolejowych.

Najwięcej wniosków dotyczyło rejestracji pojazdów kolejowych. Łącznie zarejestrowano 13 933 pojazdów. W 2016 rok sprawnie przeprowadzono proces recertyfikacji podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie wagonów towarowych wydając 32 certyfikaty. Istotną częścią pracy urzędu, również jeśli chodzi o liczbę wniosków, jest wydawanie licencji maszynisty. W tym roku wpłynęło do UTK 4 167 wniosków o wydanie licencji. Uwzględniając wnioski z 2015 roku w zeszłym roku wydano 4 393 licencje. Przez nieco ponad półtora roku licencję będzie musiało otrzymać prawie 10 tysięcy maszynistów. By usprawnić ten proces w Urzędzie powstał SOLM – System Obsługi Licencji Maszynisty. To aplikacja, która pozwala uniknąć błędów przy wypełnianiu wniosków. Cały proces można wykonać elektronicznie przy użyciu profilu zaufanego ePUAP. Jego potwierdzenie można uzyskać również w Urzędzie Transportu Kolejowego i jego oddziałach. Dziś wystarczy wejść na naszą stronę internetową, zarejestrować się i nie wychodząc z domu złożyć wniosek o licencję maszynisty. Interaktywny kreator prowadzi wnioskodawcę krok po kroku, aż do złożenia wniosku. Na stronie internetowej można sprawdzić status wniosku. Gotowa licencja przyjdzie do wnioskodawcy pocztą pod wskazany adres.

Urząd sporządzał statystyki, ilu pasażerów podróżowało koleją, ile przewieziono towarów i jakie były opóźnienia pociągów. Pracownicy UTK przeanalizowali 3 343 sprawozdania statystyczne. Na bazie sprawozdań przedsiębiorców opublikowaliśmy szereg raportów i analiz o stanie rynku. Trzymamy rękę na pulsie analizując i przedstawiając rynkowe trendy. Współpracujemy z podmiotami rynku kolejowego – ułatwiamy i usprawniamy procedury sprawozdawcze w zamian prezentując najbardziej rzetelne i aktualne dane o rynku kolejowym. Nasza wiedza i doświadczenie w tym zakresie służy Komisji Europejskiej i innym organizacjom – współpracujemy przy tworzeniu raportów o stanie rynku kolejowego. To nie jedyna wiedza jaką się dzielimy. W 2016 roku wdrożyliśmy program „Akademia Wiedzy Kolejowej”. Jest on częścią większego projektu – „Akademii UTK”. Inicjatywa propaguje dobre praktyki wśród uczestników rynku kolejowego poprzez prowadzone przez Urząd szkolenia i warsztaty. Pierwszymi tematami Akademii UTK było uzyskiwanie świadectw bezpieczeństwa dla użytkowników bocznic kolejowych, uzyskiwanie licencji maszynisty oraz zasady wydawania świadectw maszynisty. W spotkaniach Akademii UTK w 2016 r. wzięło udział kilkaset osób, również tych oglądających transmisje szkoleń na żywo w Internecie.

Istotne w działaniach UTK były prawa pasażerów. Do Urzędu trafiło 1215 skarg. Prezes UTK podjął wiele interwencji systemowych, które miały realny wpływ na jakość usług świadczonych na kolei. Skrócenie okresu 48 godzin na zgłoszenie podróży osób z niepełnosprawnością, wyeliminowanie zawyżonych cen biletów, poprawa standardu informacji pasażerskiej, pomyślna mediacja pomiędzy przewoźnikami skutkująca podjęciem decyzji o uruchomieniu wzajemnej sprzedaży biletów – to tylko niektóre przykłady działań Prezesa UTK na rzecz pasażerów.

Chcemy by rosła świadomość podróżujących koleją na temat przysługujących im praw. Dlatego cały czas prowadzona jest akcja „Dzień Pasażera”. W 2016 roku Pracownicy UTK odwiedzili największe dworce kolejowe na terenie kraju. Podczas spotkań z pasażerami rozdali 5 tysięcy ulotek. Ponad 700 osób wypełniło ankiety dotyczące usług oferowanych przez spółki kolejowe i zarządców dworców.

Od 2013 roku Urząd dba o bezpieczeństwo najmłodszych, prowadząc kampanię edukacyjną „Kolejowe ABC”. Wspiera placówki oświatowe w upowszechnianiu wiedzy o bezpieczeństwie. Edukując najmłodszych, wpływa na wzrost poziomu wiedzy na temat bezpiecznego podróżowania pociągiem oraz prawidłowego przekraczania przejazdów kolejowych. W 2016 roku w ramach kampanii pracownicy UTK wyedukowali 2700 dzieci.

Prezes UTK szczególną uwagę przykłada do inicjatyw mających poprawić komfort podróżowania osób z niepełnosprawnością. UTK promuje także aktywność osób z niepełnosprawnością. Są oni zatrudnieni w Urzędzie na stanowiskach merytorycznych, a w rezultacie nie są postrzegani przez pryzmat niepełnosprawności, lecz kompetencji. Urząd za tę wrażliwość został uhonorowany pierwszym miejscem na Mazowszu w Konkursie Lodołamacze 2016 w kategorii Instytucja. UTK został też doceniony przez Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji i Fundację Integracja. Na 21. Wielkiej Gali Integracji otrzymał Medal Przyjaciel Integracji.

Prezes UTK opracował kluczowe dla wdrażania interoperacyjności dokumenty: scenariusze testowania ETCS/GSM-R, Listę Prezesa UTK w sprawie krajowych wymagań technicznych oraz plan wdrożenia rejestru infrastruktury RINF. Wiele zmian nastąpiło w obszarze regulacji rynku kolejowego. Wdrożone zostały nowe zasady licencjonowania przewoźników, co wpłynęło na usprawnienie procesu wydawania licencji. Dodatkowo Prezes UTK zmodyfikował system zwrotu kosztów komunikacji zastępczej, rozszerzając katalog kosztów o zwrot których mogą ubiegać się przewoźnicy kolejowi od PKP PLK SA oraz dokonał zmian w systemie kar za niewłaściwą informację megafonową. W wyniku działań Prezesa UTK nastąpiło obniżenie stawek jednostkowych opłaty podstawowej na rozkład jazdy pociągów 2016/2017 w PKP PLK S. A. Na przykład średnia stawka jednostkowa opłaty podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej uległa zmniejszeniu o 0,43 zł/pockm (4,72%) w stosunku do średniej stawki w cenniku dla rozkładu 2015/2016.

W 2016 roku przedstawiciele Urzędu Transportu Kolejowego przewodniczyli Independent Regulators’ Group – Rail (IRG-Rail) – Grupie Niezależnych Regulatorów Rynku Kolejowego. IRG-Rail zrzesza regulatorów rynków kolejowych z 29 państw europejskich. Prezes UTK podpisał porozumienia ze swoimi odpowiednikami na Litwie i Węgrzech w sprawie prowadzenia wspólnego nadzoru nad podmiotami rynku kolejowego. UTK w 2016 r. brał aktywny udział w pracach Agencji Kolejowej Unii Europejskiej związanych z wdrożeniem IV pakietu kolejowego m.in. w zakresie jednolitego certyfikowania przewoźników i zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji pojazdów. 

do góry