Nawigacja

Aktualności

Strona znajduje się w archiwum.

Kiedy trzeba wydrukować bilet internetowy?

02.12.2016

Są sytuacje, że bilet kupiony on-line trzeba mieć w wersji offline - wydrukowany na kartce papieru. Generalnie przewoźnicy w Polsce nie widzą problemu by e-bilety pokazać do kontroli w komórce czy na tablecie. Ale jeśli jedziemy za granicę, bez wydruku możemy być potraktowani jak pasażer na gapę.

Przewoźnicy kolejowi, którzy sprzedają bilety przez internet, zezwalają na okazywanie ich do kontroli w formie elektronicznej (np. z tabletu lub telefonu komórkowego). Jest jednak wyjątek. Chodzi o bilety kupione na dwa rodzaje połączeń w PKP Intercity:

  • w komunikacji międzynarodowej (obecnie dostępne są tylko bilety do Niemiec),
  • w komunikacji krajowej w wagonach sypialnych i z miejscami do leżenia (kuszety).

Bilety powinny być wydrukowane na kartce A4. Jeśli pasażer jadący z Warszawy czy z Gdyni do Berlina o tym zapomni, zostanie potraktowany jak osoba nieposiadająca ważnego biletu. Może wtedy otrzymać wezwanie do zapłaty, często mylnie nazywane „mandatem”. Jeżeli w ciągu 7 dni „gapowicz” wpłaci opłatę manipulacyjną (obecnie wynosi ona 20 zł), a w odwołaniu od wezwania przedstawi imienny bilet na dany przejazd, kara zostanie umorzona. Innym rozwiązaniem jest zakupienie nowego biletu u obsługi pociągu. W takim przypadku warto dopilnować, by konduktor wydał poświadczenie o niewykorzystaniu biletu internetowego. Dzięki temu, po potrąceniu odstępnego (15% ceny), odzyskamy należność.

Problem polega na tym, że w komunikacji międzynarodowej jedynie drużyna konduktorska przewoźnika wystawiającego e-bilet może go zweryfikować w terminalu mobilnym. Dla kontrolerów po drugiej stronie granicy dowodem potwierdzającym ważność biletu jest jedynie znakownik odciśnięty na wydruku. - Jest to anachroniczne rozwiązanie, które naraża podróżnych na nieporozumienia i często finansowe konsekwencje. Dlatego cały czas zachęcamy PKP Intercity by razem z Deutsche Bahn wypracowali nowe mechanizmy sprawdzania biletów – mówi dyrektor Departamentu Praw Pasażerów UTK, Przemysław Skubisz.

Do Urzędu Transportu Kolejowego docierały sygnałów od podróżnych, których spotkały nieprzyjemności z powodu okazania biletu jedynie na ekranie telefonu. Prezes UTK zwrócił też uwagę na brak dostatecznej informacji o istniejących wymogach. Po tej interwencji w systemie internetowej sprzedaży biletów e-IC zostały dodane wyraźne komunikaty dotyczące opisanych wyjątków. Na etapie zakupu biletu w systemie internetowym wyświetla się informacja o konieczności wydrukowania biletu.

 

 

 

 

 

do góry