Nawigacja

Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Działalność UTK w 2011 oraz plany na rok 2012

20.12.2011

Warszawa, 20 grudnia 2011 r.

 

UTK bliżej pasażerów - podsumowanie roku 2011 w Urzędzie Transportu Kolejowego oraz informacja o planach na najbliższe miesiące roku 2012.

Nowe kompetencje Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), Akcja Zima, ochrona praw pasażerów, „Dzień Pasażera” oraz nowa inicjatywa „Dworce bez barier” to główne tematy podsumowania działalności Urzędu Transportu Kolejowego w roku 2011.

 

„Dzięki rozszerzonym kompetencjom Urzędu Transportu Kolejowego mogliśmy już pod koniec tego roku podjąć się wiele nowych działań dla zabezpieczania praw pasażerów. Ochrona praw podróżnych leży u podstaw wszystkich naszych przedsięwzięć, dlatego zainaugurowaliśmy także nowe programy mające na celu poprawę jakości usług kolejowych oraz komfortu podróżowania m.in. wśród osób z niepełnosprawnością” - powiedział prezes Urzędu Transportu Kolejowego Krzysztof Jaroszyński.

Na mocy obowiązującej od 14 października 2011 r. znowelizowanej Ustawy o Transporcie Kolejowym Urząd Transportu Kolejowego zyskał nowe istotne kompetencje. Wzmocnione zostały uprawnienia UTK związane z egzekwowaniem praw pasażerów. Urząd ma też większy nadzór nad wprowadzaniem w życie nowych rozkładów jazdy oraz wgląd w plany transportowe przewoźników. Grudniowa zmiana rozkładów jazdy przebiegła bez zakłóceń. W ramach „Akcji Zima” UTK intensywnie monitorował przygotowania przewoźników i zarządców do sezonu zimowego. „Sprawniejsze niż przed rokiem wprowadzenie nowego rozkładu jazdy jest po części skutkiem działań przygotowawczych i zaleceń przekazanych przewoźnikom przez Urząd Transportu Kolejowego. UTK w kolejnych dniach będzie prowadzić dalsze kontrole, czy prawa pasażerów są przestrzegane, a ich podróż przebiega bez zakłóceń” – podkreślił Prezes UTK na spotkaniu z dziennikarzami.

Bieżący nadzór nad przestrzeganiem praw pasażerów realizowano poprzez systematyczne kontrole w zakresie przestrzegania praw pasażera w pociągach i na dworcach. W okresie szczytów przewozowych sprawdza się zgodność zestawienia składu pociągu z planem zestawienia w rozkładzie, dostosowanie   do wymogów uwzględniających potrzeby i komfort podróży pasażera (m.in. czystość, ogrzewanie, zaopatrzenie w wodę, stan techniczny) oraz zgodności czasów odjazdów pociągów z informacjami z rozkładu. Kontrole przeprowadzono na kilkunastu dworcach na terenie całego kraju. Nie stwierdzono poważnych nieprawidłowości. Większość kontrolowanych składów pociągów była zestawiona zgodnie z planem i nie była przepełniona.

W mijającym roku pracownicy Departamentu Praw Pasażerów oraz Departamentu Regulacji Transportu Kolejowego zorganizowali kolejną edycję akcji edukacyjnej „Dzień Pasażera”. Inicjatywa prowadzona jest przy wsparciu Europejskiego Centrum Konsumenckiego. 

-„Akcje pod hasłem „Dzień Pasażera” cieszą się dużym zainteresowaniem. Pracownicy UTK udzielili pasażerom na Dworcach w Warszawie, Krakowie oraz Poznaniu około 1000 bezpłatnych porad” - zaznaczył prezes Jaroszyński podsumowując jedno z wielu pro-pasażerskich działań UTK. „Włączyliśmy się również w kampanię informacyjną Komisji Europejskiej „Twoje prawa pasażera w zasięgu ręki” i rozpoczęliśmy współpracę ze Stowarzyszeniem Przyjaciół Integracji. Będziemy dążyć do zlikwidowania barier przed podróżą koleją, na jakie natrafiają obecnie ludzie z niepełnosprawnością” -dodał Krzysztof Jaroszyński. 

W tym roku Urząd Transportu Kolejowego rozpoczął także prace nad nową interaktywną mapą udogodnień dla osób z niepełnosprawnością. Projekt ma obrazować przystosowanie dworców i przystanków do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, a także osób starszych i opiekunów dzieci. Program realizowany jest przez UTK we współpracy z powołanym w tym roku Zespołem ds. Osób z Niepełnosprawnością przy Prezesie UTK. Skupia on przedstawicieli organizacji pozarządowych, administracji rządowej i organizacji międzynarodowych.

„Prace Zespołu powinny pozwolić w niedalekiej przyszłości doprowadzić do zlikwidowania przynajmniej części barier, np. architektonicznych, stojących przed osobami z niepełnosprawnością. Podczas posiedzeń Zespołu omawialiśmy przykłady udogodnień znajdujące się na dworach i w wagonach kolei niemieckiej i francuskiej. Zbieramy najlepsze przykłady, aby opracować zalecenia zwłaszcza dla aktualnie modernizowanych obiektów” -stwierdził Prezes UTK.

Jednym z ważniejszych tegorocznych inicjatyw wzmacniających aktywną ochronę praw pasażerów jest również przygotowana przez UTK strona internetowa: www.pasazer.info.pl. Ten uruchomiony w listopadzie portal adresowany jest głównie do pasażerów pociągów oraz miłośników transportu kolejowego. Zawiera ona informacje dotyczące pasażerskich przewozów kolejowych. Pomysłodawcami i administratorami witryny są pracownicy Urzędu Transportu Kolejowego. Strona uruchomiona została z myślą o usprawnieniu kontaktów Urzędu z pasażerami, zwiększaniu ich wiedzy na temat przysługujących im praw i dostarczaniu przydatnych dla podróżujących informacji. Na stronie znajdują się między innymi wiadomości na temat rozkładów jazdy, przepisów prawa przewozowego, sposobów rozwiązywania sporów z przewoźnikami, możliwości złożenia skargi, jak również bieżące informacje na temat udogodnień dla osób z niepełnosprawnością w pociągach i na stacjach. Za pośrednictwem strony można ocenić jakość świadczonych przez przewoźników usług oraz zgłaszać nieprawidłowości i skargi dotyczące funkcjonowania przewozów kolejowych. 

-„Badanie satysfakcji pasażerów, między innymi poprzez formularze on-line, daje nam możliwość zapoznania się z oceną obywateli na temat jakości przewoźników i reagowania w przypadku nieprawidłowości w funkcjonowaniu rynku. Dzięki zgłoszonym do Urzędu uwagom pasażerów prowadzimy obecnie postępowania. Na podstawie zebranych informacji i dokonanych analiz, Urząd może bowiem podejmować działania administracyjne” zaznaczył Krzysztof Jaroszyński i zapowiedział, że tego typu działania będą kontynuowane w przyszłym roku. W kolejnych miesiącach Urząd będzie również kontynuował działania zmierzające do obniżenia kosztów przejazdu na remontowanych liniach. „Pasażerowie powinni płacić mniej, skoro ich podróż jest wydłużona” podkreśla szef UTK.

W 2012 roku UTK będzie skupiał większą uwagę na potrzebach osób z niepełnosprawnościami, małych pasażerów pociągów oraz kibiców podróżujących w związku z nadchodzącymi meczami Euro 2012.

W najbliższym czasie Prezes Urzędu Transportu Kolejowego zamierza wydać kilka ważnych dla rynku kolejowego decyzji. Jedna z nich będzie dotyczyć preferencyjnych opłat w przewozach intermodalnych, czyli z wykorzystaniem więcej niż jednego środka transportu. Inna, nie mniej ważna, odnosić się będzie do nierównoprawnego dostępu do infrastruktury kolejowej.

Do końca roku UTK powinien wydać decyzje w negocjacjach wszczętych z urzędu lub na wniosek przewoźnika w sprawie zawarcia umów o udostępnienie infrastruktury kolejowej przez PKP PLK SA.

Poza prawami pasażera i szeroko rozumianą regulacją rynku priorytetową działalnością UTK pozostają oczywiście kwestie związane ze sprawami bezpieczeństwa transportu kolejowego. Przez 11 miesięcy 2011 r. UTK poprzez swoje Oddziały Terenowe przeprowadził 550 kontroli z zakresu bezpieczeństwa ruchu kolejowego i wydanych zezwoleń technicznych i interoperacyjności (zapewnienia bezpiecznego i nieprzerwanego przejazdu pociągów). Powyższe działania skutkowały wydaniem ponad 1500 zaleceń pokontrolnych, z których 1100 zostało już zrealizowanych, a pozostałe są w trakcie realizacji przez skontrolowane podmioty.  

W przypadku stwierdzonych nieprawidłowości powiadamiano także inne organy nadzoru (np. Państwową Inspekcję Pracy, Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego czy Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska).

do góry