W III kwartale 2012 roku punktualność kolejowych przewozów pasażerskich wyniosła 91%. W porównaniu do II kwartału bieżącego roku stanowiło to spadek o około 2,3%, a w stosunku do I kwartału - 3,1%. W analizowanym okresie przewoźnicy uruchomili łącznie 394,6 tysiąca tras (o 10,9 tys. więcej niż w II kwartale b.r.), z czego 100,9 tys. (25,6%) stanowiły pociągi opóźnione na przybyciu. Średni czas opóźnień, z włączeniem opóźnień do 5 minut, wyniósł 9 minut i 34 sekundy. Największy odsetek stanowiły pociągi opóźnione do 5 minut - 64,8% (wzrost o ponad 14% w porównaniu z II kwartałem bieżącego roku). Pociągi opóźnione od 5 do 60 minut stanowiły 33% (33,3 tys.), od 1 do 2 godzin - 1,5% (1,5 tys.) oraz powyżej 2 godzin - 0,6% (620 sztuk). Liczba pociągów odwołanych, w porównaniu z kwartałem poprzednim, spadła o około 48%.
Punktualność przewozów pasażerskich w 2012 roku – szczegółowe wyniki (link).
Punktualność pociągów towarowych w III kwartale 2012 roku wyniosła 46,35% i była niższa o 3,03% w porównaniu z poprzednim analogicznym okresem. Średni czas opóźnień wyniósł 311 minut, w tym 314 minut dla pociągów w komunikacji krajowej i 267 minut w komunikacji międzynarodowej. Największy odsetek stanowiły w dalszym ciągu pociągi opóźnione powyżej 2 godzin (62,6%). Pociągi opóźnione do 30 minut stanowiły 12,8% (9,5 tys.), od 30 do 60 minut - 9,4% (7 tys.) oraz od 1 do 2 godzin - 15,2% (11,3 tysiąca).
Punktualność przewozów towarowych w 2012 roku – szczegółowe wyniki (link).
Do analizy wskaźnika punktualności przewozów pasażerskich przyjęto pociągi, które dotarły do stacji docelowej z opóźnieniem przekraczającym 5 minut (w przewozach towarowych uwzględniono wszystkie pociągi opóźnione). Wskaźnik punktualności na przybyciu jest ilorazem liczby pociągów, które dotarły do stacji docelowej o czasie (w tym opóźnionych do 5 minut) i liczby wszystkich uruchomionych przez przewoźników kolejowych.
Poziom punktualności przewoźników pasażerskich (opóźnienia powyżej 5 minut)
|
III kwartał 2012 |
rok 2011 |
ogółem |
91,00% |
89,83% |
PKP Intercity |
73,58% |
77,00% |
Przewozy Regionalne |
91,21% |
89,43% |
Koleje Mazowieckie - KM |
90,01% |
90,01% |
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście |
96,45% |
98,18% |
Szybka Kolej Miejska w Warszawie |
94,09% |
93,42% |
Warszawska Kolej Dojazdowa |
99,28% |
99,50% |
Koleje Dolnośląskie |
92,58% |
93,82% |
Koleje Śląskie |
84,01% |
81,45% |
Koleje Wielkopolskie |
96,18% |
90,73% |
Arriva RP |
96,36% |
91,06% |
UBB GMBH |
97,66% |
98,69% |
Poziom punktualności przewozów towarowych
|
I kwartał |
II kwartał |
III kwartał |
ogółem |
51,75% |
49,38% |
46,35% |
w ruchu krajowym |
50,84% |
49,21% |
46,17% |
w ruchu międzynarodowym |
56,69% |
51,68% |
48,71% |
Departament Regulacji Rynku Kolejowego
Wydział Analiz
analizy@utk.gov.pl
tel. 22 630-18-44, 22 630-18-64