Nawigacja

Stwierdzenie obowiązku uzyskania zezwolenia na dopuszczenia do eksploatacji/lub jego braku, dla podsystemu strukturalnego po modernizacji

W przypadkach modernizacji podsystemu strukturalnego zarządca infrastruktury albo przewoźnik kolejowy, przekazuje Prezesowi UTK dokumentację opisującą projekt wraz
z oceną znaczenia wprowadzanej zmiany (przeprowadzoną zgodnie z przepisami Komisji Europejskiej dotyczącymi wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka). Prezes UTK wszczyna wówczas postępowanie administracyjne. W sytuacji kiedy planowane prace stanowią odnowienie podsystemu strukturalnego zarządca albo przewoźnik kolejowy jedynie informuje Prezesa UTK
o zakresie planowanych prac.

W przypadku modernizacji podsystemu strukturalnego Prezes UTK, biorąc pod uwagę dokumentację opisującą projekt i ocenę znaczenia zmiany, uwarunkowania techniczne, kryteria bezpieczeństwa systemu kolei oraz strategię wdrożenia stosownej TSI, wydaje decyzję stwierdzającą, czy w związku z planowanym zakresem prac niezbędne jest uzyskanie nowego zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji dla podsystemu strukturalnego
po modernizacji.

Czym różni się modernizacja od odnowienia?

odnowienie - większe prace wymienne w podsystemie lub w części podsystemu, które nie zmieniają całkowitych osiągów podsystemu;

modernizacja - większe prace modyfikacyjne wykonywane w podsystemie lub w jego części, poprawiające całkowite osiągi podsystemu.

Kto ma obowiązek przekazać dokumentację opisującą projekt wraz z oceną znaczenia zmiany, w przypadku modernizacji podsystemu strukturalnego?

  • zarządca infrastruktury;
  • przewoźnik kolejowy.

Co należy przygotować?

  1. wniosek o stwierdzenie obowiązku uzyskania zezwolenia dla podsystemu strukturalnego po modernizacji;
  2. dokumentację opisująca projekt;
  3. ocenę znaczenia zmiany, przeprowadzoną zgodnie z przepisami Komisji Europejskiej dotyczącymi wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka;
  4. dowód uiszczenia opłaty wstępnej od wniosku.

Przesłanki analizowane przez Prezesa UTK w ramach prowadzonego postępowania:

  • uwarunkowania techniczne;
  • kryteria bezpieczeństwa systemu kolei;
  • możliwy, negatywny wpływ przewidzianych prac na poziom bezpieczeństwa podsystemu;
  • strategia wdrażania stosownej TSI.

Jak możesz złożyć wniosek?

  • przesłać pocztą na adres Urząd Transportu Kolejowego Al. Jerozolimskie 134,
    02-305 Warszawa;
  • złożyć osobiście w siedzibie Urzędu Transportu Kolejowego w godzinach 8:15-16:15 od poniedziałku do piątku;
  • złożyć osobiście w wybranym Oddziale Terenowym UTK;
  • złożyć poprzez platformę ePUAP.

Ile zapłacisz?

  • Opłata wstępna 2 000 zł dla jednego podsystemu strukturalnego
  • Opłata końcowa zależna od pracochłonności może wynieść maksymalnie równowartość 32 000 € euro.
  • Opłatę należy wnieść na konto bankowe Urzędu Transportu Kolejowego: 47 1010 1010 0055 0022 3100 0000. Opłaty dokonywane spoza granic Polski należy wnieść na konto: PL47101010100055002231000000, SWIFT/BIC NBPLPLPW.

Jaki jest czas realizacji?

4 miesiące od wpływu wniosku do UTK

Jak otrzymasz informacje o decyzji Prezesa UTK?

Otrzymasz decyzję doręczone pocztą albo przez platformę ePUAP

Podstawa prawna:

  • Ustawa o transporcie kolejowym
  • Obwieszczenia Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego z dnia 20 października 2006 r.
    w sprawie cennika opłat za czynności wykonywane przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w zakresie interoperacyjności kolei (Dz. Urz. MT. z 2006 r. Nr 10, poz. 39)


Polecamy

do góry