Aktualności dla producentów
-
EVR – instrukcja obsługi dla wnioskodawców po polsku
Dostępne jest tłumaczenie na język polski instrukcji Europejskiego Rejestru Pojazdów (EVR) prowadzonego przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej. Instrukcja EVR została przygotowana przez Agencję w języku angielskim. Dokument w języku polskim opublikowany przez Urząd Transportu Kolejowego nie jest oficjalnym tłumaczeniem i powstał by ułatwić polskim przedsiębiorcom korzystanie z EVR.
24.02.2023 -
Określenie obowiązujących wymogów – nota wyjaśniająca Agencji
Określenie obowiązujących wymogów jest niezbędnym etapem wprowadzania pojazdu kolejowego do obrotu. W ramach tego procesu wszystkie wymogi muszą zostać zidentyfikowane, wdrożone i zweryfikowane przez jednostkę oceniającą. Celem jest potwierdzenie, że dany pojazd spełnia wszystkie obowiązujące przepisy, a także zasadnicze wymagania opisane w załączniku III do dyrektywy (UE) 2016/797. Z uwagi na pojawiające się wątpliwości dotyczące poszczególnych aspektów tego procesu Agencja Kolejowa Unii Europejskiej przygotowała notę wyjaśniającą, która porusza kwestie zidentyfikowane przez Agencję jako problematyczne.
22.08.2022 -
Kompilacja wersji typu pojazdu – nota wyjaśniająca Agencji
Choć proces ubiegania się o zezwolenie na wprowadzenie do obrotu pojazdów został szczegółowo opisany, istnieją pewne szczególne sytuacje, w których ścieżka działania jest niejednoznaczna i może budzić wątpliwości wśród wnioskodawców. Obowiązująca interpretacja przepisów powoduje problemy m. in. przy ubieganiu się o zezwolenie dla pojazdów zgodnych z dopuszczonym typem dla pewnych kombinacji obszaru użytkowania. Komplikacje mogą wystąpić także po dodaniu kompatybilności systemu ETCS do istniejącego typu lub wariantu typu pojazdu. Nowa nota wyjaśniająca Agencji Kolejowej Unii Europejskiej jasno opisuje postępowanie w tego typu przypadkach.
18.08.2022 -
Koszty wyposażenia taboru w ETCS
Od 1,5 mln zł do nawet 17,5 mln zł mogą wynosić koszty wyposażenia pojazdów trakcyjnych w ETCS. Najbardziej kosztowne są systemy dla prototypów przystosowanych do ruchu międzynarodowego. Dużo tańsze jest wyposażenie serii pojazdów, szczególnie przeznaczonych wyłącznie do ruchu w krajowego. Urząd Transportu Kolejowego zebrał informacje o kosztach doposażenia pojazdów trakcyjnych w ETCS.
20.06.2022 -
Zmiany w TSI – warto przesłać opinię
Proces aktualizacji technicznych specyfikacji interoperacyjności wkracza w finalną fazę. Nowe przepisy dotyczące kolei w Europie mogą obowiązywać już nawet od początku przyszłego roku, dlatego ważne jest, by przedstawiciele rynku kolejowego zapoznali się z planowanymi zmianami i zgłosili swoje uwagi. Do 17 czerwca można wyrazić swoją opinię na temat zmian w TSI opublikowanych na stronie Agencji Kolejowej Unii Europejskiej. Urząd Transportu Kolejowego w ramach Akademii Bezpieczeństwa Kolejowego zorganizował spotkania, które pozwoliły lepiej zapoznać się z planowanymi, istotnymi zmianami.
07.06.2022 -
Jakie będą trendy na rynku taboru - Europejskie Forum Taborowe
„Kolej potrzebuje inwestycji w nowy tabor. Z ponad 5 tys. pojazdów trakcyjnych ponad połowa ma 40 lat i więcej. Bez zakupu nowych lokomotyw i zespołów trakcyjnych, w 2030 r. tylko 20% pojazdów będzie miało mniej niż 40 lat” - w debacie otwarcia alarmował dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Rok 2030 jest ważną datą ponieważ do 2030 r. planowane jest osiągnięcie pełnej funkcjonalności ERTMS na głównych liniach kolejowych (sieć bazowa TEN-T).
20.05.2022 -
Aktualizacja Listy Prezesa UTK – errata
Do Listy Prezesa UTK opublikowanej 28 czerwca 2021 r. w Biuletynie Informacji Publicznej Ministra Infrastruktury dodano uzupełnienie dotyczące wymagań dla konfiguracji urządzeń sterowania. Cały dokument obejmuje wymagania dla podsystemów Infrastruktura, Energia, Sterowanie – urządzenia przytorowe.
27.12.2021 -
Szablon dokumentacji systemu utrzymania dla pojazdów kolejowych
Dokumentacja systemu utrzymania (DSU) pojazdów kolejowych w wielu przypadkach nie musi być zatwierdzana przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Jednak DSU powinny spełniać określone kryteria. By je jak najlepiej wypełnić warto skorzystać ze wzoru przygotowanego przez UTK.
16.10.2020 -
Certyfikacja podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie (ECM) według rozporządzenia 2019/779
16 czerwca 2020 r. weszło w życie rozporządzenie Komisji (UE) 2019/779 regulujące zasady funkcjonowania podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie (ECM). Tuż przed terminem wejścia w życie rozporządzenia wprowadzono do niego kilka istotnych zmian. W związku z powyższym Urząd zaktualizował stanowisko w sprawie utrzymania pojazdów kolejowych po wejściu w życie IV pakietu kolejowego. Na stronach UTK są również dostępne zaktualizowane karty usług dotyczące certyfikacji ECM.
08.07.2020 -
Utrzymanie pojazdów po wejściu w życie rozporządzenia 2019/779 (aktualizacja)
16 czerwca 2020 r. weszło w życie rozporządzenie Komisji (UE) 2019/779 regulujące zasady funkcjonowania podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie (ECM). Tuż przed tym terminem rozporządzenie zostało zmienione w kilku istotnych aspektach. Regulacje to element IV pakietu kolejowego. Nowe przepisy dotyczyć będą utrzymania wszystkich pojazdów kolejowych. Aby umożliwić przygotowanie się do nowych wymagań, Urząd Transportu Kolejowego przygotował rekomendacje i podsumowanie nowych regulacji.
30.04.2020