Nawigacja

IRG-Rail

Informacja

Strona posiada nowszą wersję

Kliknij tutaj, aby przejść dalej

Independent Regulators’ Group – Rail

IRG-Rail to grupa zrzeszająca niezależnych regulatorów rynku kolejowego z 29 europejskich państw: z Austrii, Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Irlandii, Macedonii, Niemiec, Grecji, Węgier, Włoch, Kosowa, Łotwy, Luksemburga, Holandii, Norwegii, Polski, Portugalii, Rumunii, Słowacji, Słowenii, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii, Serbii oraz Wielkiej Brytanii.

 

 

 

Powstanie i cele IRG-Rail

9 czerwca 2011 r. piętnastu niezależnych regulatorów rynku kolejowego podpisało porozumienie o współpracy: „Memorandum of Understanding”. Celem grupy było stworzenie platformy do współpracy, wymiany doświadczeń i dobrych praktyk w dziedzinie rynku przewozów kolejowych oraz ujednolicanie stanowisk w zakresie implementacji przepisów unijnych. Nadrzędnym celem działania IRG-Rail jest stworzenie wspólnego, konkurencyjnego, efktywnego i zrównoważonego rynku kolejowego w Europie. IRG-Rail przyjęło strategię aktywnego angażowania się w unijny proces legislacyjny przez bliską współpracę z Komisją Europejską i Parlamentem Europejskim.

Przewodnictwo IRG-Rail

IRG-Rail jest reprezentowany przez przewodniczącego i wiceprzewodniczącego. Kadencja przewodniczącego trwa rok i jest poprzedzona pełnieniem funkcji wiceprzewodniczącego również przez rok. W 2016 r. funkcję przewodniczącego IRG-Rail pełnił Radosław Pacewicz, Dyrektor Generalny UTK. W styczniu 2017 r. przewodnictwo objęła Anne Yvrande-Billon, wiceprezes francuskiego regulatora ARAFER, zaś wiceprzewodniczącym został Andrea Camanzi, prezes włoskiego regulatora ART. Poza obowiązkiem reprezentowania IRG-Rail przewodniczący zwołuje i organizuje dwa razy do roku posiedzenia plenarne oraz przedkłada projekt rocznego planu prac dla IRG-Rail.

Organizacja

Podstawę działania i organizacji IRG-Rail stanowi wspomniany już akt założycielski IRG-Rail czyli Memorandum of Understanding oraz IRG-Rail Working Arrangements, które zawierają reguły procedowania w ramach tej organizacji. Odbywające się dwa razy w roku posiedzenia plenarne członków IRG-Rail  na poziomie szefów organów regulacyjnych są forum decyzyjnym i monitorującym działania grupy. Na posiedzeniach plenarnych m.in. zatwierdzane są dokumenty, podejmowane są decyzje dotyczące zmiany procedur wewnętrznych i tworzenia grup roboczych.

Ze względu na zróżnicowanie tematów podejmowanych przez IRG-Rail – od kwestii dostępu do infrastruktury kolejowej, infrastruktury usługowej, kalkulacji stawek, monitorowanie kolejowych korytarzy towarowych po procedury przetargowe przy umowach o świadczenie usług publicznych regularna praca IRG-Rail odbywa się w 4 grupach i dwóch podgrupach roboczych. Więcej szczegółów na ten temat można znaleźć na stronie IRG-Rail: www.irg-rail.eu

Raporty roczne

Od 2013 roku IRG-Rail publikuje raporty roczne dotyczące funkcjonowania rynku kolejowego, przygotowywane przez grupę roboczą ds. Monitorowania Rynku. Raporty zawierają dane na temat poszczególnych rynków kolejowych, dostarczane przez regulatorów należących do IRG-Rail. Dane, które można znaleźć w raportach obejmują takie obszary jak: struktura rynku, opłaty za dostęp do infrastruktury, dynamika transportu pasażerskiego i towarowego oraz usługi na rzecz przedsiębiorstw kolejowych (np. dotyczące stacji, terminali). W prace nad raportami zaangażowany jest Urząd Transportu Kolejowego.

Ostatni raport obejmuje dane za 2014 r., raport za rok 2015 jest w trakcie opracowania i zostanie opublikowany na wiosnę 2017 r.


Raport roczny 2011


Raport roczny 2012


Raport roczny 2013


Raport roczny 2014

  • Uczestnicy spotkania plenarnego IRG-Rail, Warszawa, listopad 2016
do góry