Nawigacja

logo SDG Czym jest Jednolity Portal Cyfrowy?

Pojazdy trakcyjne

Zakres badań technicznych dla typów pojazdów trakcyjnych, w tym lokomotyw, zespołów trakcyjnych, wagonów silnikowych i innych pojazdów kolejowych z napędem obejmuje dodatkowo:

1) sprawdzenie charakterystyk trakcyjnych pojazdu trakcyjnego w zakresie wyznaczenia:

a) linii przyczepności na obwodzie kół napędnych,

b) linii siły pociągowej w funkcji prędkości,

c) czasu zadziałania urządzeń przeciwpoślizgowych i eliminowania poślizgu;

2) sprawdzenie odbieraka prądu i jego współpracy z siecią jezdną, w szczególności:

a) czasu trwania przerw stykowych i zmienności wartości siły stykowej,

b) w warunkach oszronienia i oblodzenia przewodu jezdnego;

3) badanie i ocenę urządzeń bezpieczeństwa ruchu, w tym: czuwaka aktywnego (CA), pojazdowych urządzeń samoczynnego hamowania pociągu (SHP), pojazdowych urządzeń radiołączności kolejowej z funkcją radio-stop, pojazdowych urządzeń systemu kontroli prowadzenia pociągów;

4) sprawdzenie wytrzymałości głównych elementów w zakresie przejmowania energii zderzenia czołowego na podstawie próby poligonowej lub obliczeń symulacyjnych;

5) sprawdzenie urządzeń rejestrujących przebieg pracy pojazdu trakcyjnego;

6) sprawdzenie urządzeń zabezpieczających przeciwzwarciowych i przeciwporażeniowych zainstalowanych na pojeździe trakcyjnym;

7) sprawdzenie złącz ochronnych uszyniających oraz zabezpieczeń przed urazami elektrycznymi obsługi pojazdów i pasażerów pojazdu trakcyjnego;

8) sprawdzenie oznakowania i sygnalizacji czoła i końca pojazdu trakcyjnego;

9) badanie oddziaływania na otoczenie w zakresie hałasu emitowanego na zewnątrz pojazdu trakcyjnego oraz zawartości spalin;

10) sprawdzenie zabezpieczenia przeciwpożarowego pojazdu trakcyjnego przez badanie:

a) materiałów i wyrobów, w tym przewodów elektrycznych, użytych w konstrukcji i wyposażeniu pojazdu trakcyjnego pod względem palności, toksyczności oraz właściwości dymotwórczych i rozprzestrzeniania się płomienia,

b) zainstalowanych w pojeździe trakcyjnym urządzeń przeciwpożarowych i gaśnic;

11) badanie pojazdu trakcyjnego w zakresie:

a) zakłóceń w sieci trakcyjnej w wyniku działań urządzeń impulsowych,

b) odporności wyposażenia na zewnętrzne pola elektromagnetyczne,

c) wpływu generowanych zakłóceń i pól magnetycznych na urządzenia sterowania ruchem kolejowym,

d) oddziaływania pól magnetycznych występujących wewnątrz pojazdu na organizm ludzki;

12) sprawdzenie sygnałów dźwiękowych oraz ustawienia oświetlenia zewnętrznego pojazdu trakcyjnego;

13) sprawdzenie warunków pracy maszynisty w kabinie maszynisty pojazdu trakcyjnego, w zakresie:

a) ergonomii stanowiska pracy, pola widzenia szlaku, oceny fotela maszynisty, oświetlenia kabiny i przyrządów,

b) poziomu drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na organizm ludzki i komfort jazdy,

c) poziomu hałasu infradźwiękowego, słyszalnego i ultradźwiękowego,

d) indukcji pola magnetycznego,

e) komfortu klimatycznego kabiny maszynisty oraz zmian ciśnienia wewnętrznego;

14) sprawdzenie warunków podróżowania pasażerów w zespołach trakcyjnych, wagonach silnikowych i innych pojazdach kolejowych z napędem przeznaczonych do przewozu osób, w zakresie:

a) poziomu drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na organizm ludzki i komfort jazdy,

b) poziomu hałasu słyszalnego,

c) ergonomii siedzisk,

d) ergonomii pomieszczeń dla pasażerów,

e) komfortu klimatycznego pomieszczeń dla pasażerów,

f) oświetlenia zewnętrznej i wewnętrznej części wejścia do pojazdu,

g) oświetlenia pomieszczeń dla pasażerów,

h) odporności szyb okiennych na uderzenie;

15) sprawdzenie w pojeździe trakcyjnym zamocowania stopni, wysokości instalacji poręczy i uchwytów, osłon części wirujących, tablic informacyjnych, zabezpieczeń przed urazami mechanicznymi i szerokości przejść;

16) sprawdzenie urządzeń zewnętrznych pojazdu trakcyjnego, w tym:

a) połączeń międzywagonowych, mostków przejściowych i osłon przejść międzyczłonowych,

b) w zakresie malowania i napisów;

17) badanie urządzeń wewnętrznych zespołu trakcyjnego, wagonu silnikowego i innego pojazdu kolejowego z napędem, przeznaczonego do przewozu osób, w tym:

a) okien i drzwi czołowych,

b) urządzeń sanitarnych;

18) badanie drzwi wejściowych zespołu trakcyjnego, wagonu silnikowego, innego pojazdu kolejowego z napędem ze szczególnym uwzględnieniem warunków zimowych.

do góry