Zakres badań technicznych dla typów pojazdów trakcyjnych, w tym lokomotyw, zespołów trakcyjnych, wagonów silnikowych i innych pojazdów kolejowych z napędem obejmuje dodatkowo:
1) sprawdzenie charakterystyk trakcyjnych pojazdu trakcyjnego w zakresie wyznaczenia:
a) linii przyczepności na obwodzie kół napędnych,
b) linii siły pociągowej w funkcji prędkości,
c) czasu zadziałania urządzeń przeciwpoślizgowych i eliminowania poślizgu;
2) sprawdzenie odbieraka prądu i jego współpracy z siecią jezdną, w szczególności:
a) czasu trwania przerw stykowych i zmienności wartości siły stykowej,
b) w warunkach oszronienia i oblodzenia przewodu jezdnego;
3) badanie i ocenę urządzeń bezpieczeństwa ruchu, w tym: czuwaka aktywnego (CA), pojazdowych urządzeń samoczynnego hamowania pociągu (SHP), pojazdowych urządzeń radiołączności kolejowej z funkcją radio-stop, pojazdowych urządzeń systemu kontroli prowadzenia pociągów;
4) sprawdzenie wytrzymałości głównych elementów w zakresie przejmowania energii zderzenia czołowego na podstawie próby poligonowej lub obliczeń symulacyjnych;
5) sprawdzenie urządzeń rejestrujących przebieg pracy pojazdu trakcyjnego;
6) sprawdzenie urządzeń zabezpieczających przeciwzwarciowych i przeciwporażeniowych zainstalowanych na pojeździe trakcyjnym;
7) sprawdzenie złącz ochronnych uszyniających oraz zabezpieczeń przed urazami elektrycznymi obsługi pojazdów i pasażerów pojazdu trakcyjnego;
8) sprawdzenie oznakowania i sygnalizacji czoła i końca pojazdu trakcyjnego;
9) badanie oddziaływania na otoczenie w zakresie hałasu emitowanego na zewnątrz pojazdu trakcyjnego oraz zawartości spalin;
10) sprawdzenie zabezpieczenia przeciwpożarowego pojazdu trakcyjnego przez badanie:
a) materiałów i wyrobów, w tym przewodów elektrycznych, użytych w konstrukcji i wyposażeniu pojazdu trakcyjnego pod względem palności, toksyczności oraz właściwości dymotwórczych i rozprzestrzeniania się płomienia,
b) zainstalowanych w pojeździe trakcyjnym urządzeń przeciwpożarowych i gaśnic;
11) badanie pojazdu trakcyjnego w zakresie:
a) zakłóceń w sieci trakcyjnej w wyniku działań urządzeń impulsowych,
b) odporności wyposażenia na zewnętrzne pola elektromagnetyczne,
c) wpływu generowanych zakłóceń i pól magnetycznych na urządzenia sterowania ruchem kolejowym,
d) oddziaływania pól magnetycznych występujących wewnątrz pojazdu na organizm ludzki;
12) sprawdzenie sygnałów dźwiękowych oraz ustawienia oświetlenia zewnętrznego pojazdu trakcyjnego;
13) sprawdzenie warunków pracy maszynisty w kabinie maszynisty pojazdu trakcyjnego, w zakresie:
a) ergonomii stanowiska pracy, pola widzenia szlaku, oceny fotela maszynisty, oświetlenia kabiny i przyrządów,
b) poziomu drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na organizm ludzki i komfort jazdy,
c) poziomu hałasu infradźwiękowego, słyszalnego i ultradźwiękowego,
d) indukcji pola magnetycznego,
e) komfortu klimatycznego kabiny maszynisty oraz zmian ciśnienia wewnętrznego;
14) sprawdzenie warunków podróżowania pasażerów w zespołach trakcyjnych, wagonach silnikowych i innych pojazdach kolejowych z napędem przeznaczonych do przewozu osób, w zakresie:
a) poziomu drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na organizm ludzki i komfort jazdy,
b) poziomu hałasu słyszalnego,
c) ergonomii siedzisk,
d) ergonomii pomieszczeń dla pasażerów,
e) komfortu klimatycznego pomieszczeń dla pasażerów,
f) oświetlenia zewnętrznej i wewnętrznej części wejścia do pojazdu,
g) oświetlenia pomieszczeń dla pasażerów,
h) odporności szyb okiennych na uderzenie;
15) sprawdzenie w pojeździe trakcyjnym zamocowania stopni, wysokości instalacji poręczy i uchwytów, osłon części wirujących, tablic informacyjnych, zabezpieczeń przed urazami mechanicznymi i szerokości przejść;
16) sprawdzenie urządzeń zewnętrznych pojazdu trakcyjnego, w tym:
a) połączeń międzywagonowych, mostków przejściowych i osłon przejść międzyczłonowych,
b) w zakresie malowania i napisów;
17) badanie urządzeń wewnętrznych zespołu trakcyjnego, wagonu silnikowego i innego pojazdu kolejowego z napędem, przeznaczonego do przewozu osób, w tym:
a) okien i drzwi czołowych,
b) urządzeń sanitarnych;
18) badanie drzwi wejściowych zespołu trakcyjnego, wagonu silnikowego, innego pojazdu kolejowego z napędem ze szczególnym uwzględnieniem warunków zimowych.