Nawigacja

Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Decyzja Prezesa UTK wydana w II instancji w sprawie naliczania opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

04.11.2011

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego informuje, że w dniu 4 listopada 2011 r. wydał decyzję w II instancji w związku z wnioskiem PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. o ponowne rozpatrzenie sprawy oraz uchylenie klauzuli natychmiastowej wykonalności, w odniesieniu do wydanej przez Prezesa UTK decyzji z dnia 23 września 2011 r. nr TRM/9111/1/11  w sprawie prawidłowości naliczania opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej.

Prezes UTK wydając decyzję w II instancji rozważył ponownie materiał dowodowy i stanowiska strony postępowania i wydłużył do dnia wejścia w życie rozkładu jazdy 2012/2013 termin na usunięcie  wskazanych w zaskarżonej decyzji nieprawidłowości. 

Polegały one na:

- niewłaściwym przypisywaniu kategorii liniom kolejowym poprzez uśrednianie kategorii dla przewozów pasażerskich i towarowych, a przez to nierównym traktowaniu przewoźników,

- stosowaniu niewłaściwego sposobu zaokrąglania wyników w procesie ustalania kategorii linii kolejowej.

Ponadto, Prezes UTK wydłużył do dnia 15 listopada 2011 r. termin na usunięcie nieprawidłowości polegających na nieaktualizowaniu wartości parametrów charakteryzujących kategorie linii kolejowych, w związku z prowadzonymi pracami remontowymi i modernizacyjnymi oraz przedłużającymi się ograniczeniami prędkości wynikającymi ze złego stanu infrastruktury kolejowej.

Prezes UTK przychylił się również w części do wniosku PKP PLK S.A. i uchylił zaskarżoną decyzję odnośnie nieprawidłowego naliczania opłat za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej polegającego na przyjęciu niewłaściwego podziału linii kolejowych na odcinki dla celów ustalania kategorii linii.

Ponadto, Prezes UTK doprecyzował skarżoną decyzję w części dotyczącej nieaktualizowania wartości parametrów charakteryzujących kategorie linii kolejowych, w związku z prowadzonymi pracami remontowymi i modernizacyjnymi oraz przedłużającymi się ograniczeniami prędkości wynikającymi ze złego stanu infrastruktury kolejowej. Doprecyzowując powyższy zapis Prezes UTK wskazał dodatkowo, że nieaktualizowanie wartości parametrów polega również na niedostosowywaniu sposobu naliczania opłat, a w szczególności sposobu kategoryzacji linii, do konieczności uwzględnienia ww. prac i ograniczeń.

D E C Y Z J A  Nr TRM/9111/2/11

do góry