9 września 2016 r. do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynęło powiadomienie czeskiego przewoźnika LEO Express o planowanych usługach pasażerskich na trasie Praha hlavní nádraží – Warszawa Wschodnia – Praha hlavní nádraží. Przewoźnik posiada licencję oraz ważny certyfikat bezpieczeństwa część A wydane przez czeskiego regulatora Drážní úřad. Spółka wystąpiła do Prezesa UTK z wnioskiem o wydanie certyfikatu bezpieczeństwa część B. Obecnie toczy się postępowanie administracyjne w sprawie jego wydania.
LEO Express deklaruje gotowość uruchomienia tego połączenia od 1 listopada 2016 r. Codziennie ma jeździć jedna para pociągów na trasie Praha hl. n., Praha-Libeň, Kolín, Pardubice hl. n., Zábřeh na Moravě, Olomouc hl. n., Přerov, Hranice na Moravě, Suchdol nad Odrou, Studénka, Ostrava-Svinov, Ostrava hl. n., Bohumín, Zebrzydowice, Pszczyna, Tychy, Katowice, Sosnowiec Główny, Dabrowa Górnicza, Zawiercie, Grodzisk Mazowiecki, Pruszków, Warszawa Zachodnia, Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia. Cała trasa ma długość 751 km, z czego 366 km przebiega przez terytorium Polski, a 385 km przez Czechy.
Głównym celem planowanej oferty jest przewóz pasażerów między stacjami w Czechach i w Polsce. Przyjazd pociągu do Polski planowany jest w godzinach późnych wieczornych, a wyjazd do Czech w godzinach nocnych. Leo Express adresuje ofertę do osób dotychczas nie korzystających z połączeń kolejowych, a podróżujących samochodem. Przewoźnik zamierza pozyskać klientów poprzez zaoferowanie bardzo wysokiego standardu i komfortu świadczonych usług oraz atrakcyjnej ceny. Podróż w godzinach nocnych z możliwością oglądania filmów i seriali, przy dostępności wifi na całej trasie i bogatej ofercie cateringowej, mają być dodatkowymi atutami mającymi nakłonić podróżnych do skorzystania z usług czeskiego przewoźnika. LEO Express zakłada przewóz ok. 100 000 pasażerów rocznie w pierwszym roku działalności, z czego 80% mieliby stanowić podróżni jadący między Czechami i Polską. W kolejnych latach liczba podróżnych miałaby rosnąć. LEO Express nie przewiduje znacznego zainteresowania swoimi połączeniami na odcinkach przebiegających wyłącznie na terenie Polski.
Stosownie do treści art. 3 ust. 4 Rozporządzenia Wykonawczego Komisji (UE) Nr 869/2014 z dnia 11 sierpnia 2014 r. w sprawie nowych kolejowych przewozów pasażerskich (Dz. Urz. UE. L. 239 z 12 sierpnia 2014 r., str. 1), „Organ regulacyjny niezwłocznie publikuje na swojej stronie internetowej powiadomienie dokonane przez wnioskodawcę, z wyjątkiem wszelkich informacji wrażliwych z handlowego punktu widzenia, i informuje o tym podmioty, o których mowa odpowiednio w art. 5 lub 10”. W związku z otrzymaniem od LEO Express a.s. powiadomienia o planowanych nowych międzynarodowych usługach pasażerskich uruchomiona została stosowna procedura przewidziana rozporządzeniem.
Tryb postępowania w związku z otrzymaniem powiadomienia o planowanych nowych międzynarodowych przewozach pasażerskich opisany jest w Metodologii badania głównego celu oraz badania równowagi ekonomicznej. Szczegółowa informacja na temat otrzymanego od LEO Express powiadomienia została zamieszczona w zakładce Dostęp do infrastruktury kolejowej/Kabotaż/ Powiadomienia.
Planowany rozkład jazdy pociągów
Praha hl. n. |
(15:13) |
Warszawa Wschodnia |
(0:37) |
Praha-Libeň |
(15:19 – 15:20) |
Warszawa Centralna |
(0:42 – 0:43) |
Kolín |
(15:49 – 15:50) |
Warszawa Zachodnia |
(0:48 – 0:49) |
Pardubice hl. n. |
(16:08 – 16:09) |
Pruszków |
(1:04 – 1:05) |
Zábřeh na Moravě |
(17:00 – 17:01) |
Grodzisk Mazowiecki |
(1:15 – 1:16) |
Olomouc hl. n. |
(17:24 – 17:26) |
Zawiercie |
(3:01 – 3:02) |
Přerov |
(17:38 – 17:42) |
Dabrowa Górnicza |
(3:21 – 3:22) |
Hranice na Moravě |
(17:58 – 17:59) |
Sosnowiec Główny |
(3:31 – 3:32) |
Suchdol nad Odrou |
(18:10 – 18:11) |
Katowice |
(3:41 – 3:43) |
Studénka |
(18:17 – 18:18) |
Tychy |
(3:56 – 3:57) |
Ostrava-Svinov |
(18:26 – 18:28) |
Pszczyna |
(4:09 – 4:10) |
Ostrava hl. n. |
(18:34 – 18:36) |
Bohumín |
(4:51 – 4:55) |
Bohumín |
(18:43 – 18:47) |
Ostrava hl. n. |
(5:02 – 5:03) |
Pszczyna |
(19:25 – 19:26) |
Ostrava-Svinov |
(5:09 – 5:11) |
Tychy |
(19:38 – 19:39) |
Studénka |
(5:19 – 5:20) |
Katowice |
(19:52 – 19:55) |
Suchdol nad Odrou |
(5:26 – 5:27) |
Sosnowiec Główny |
(20:04 – 20:05) |
Hranice na Moravě |
(5:38 – 5:39) |
Dabrowa Górnicza |
(20:14 – 20:15) |
Přerov |
(5:55 – 5:59) |
Zawiercie |
(20:34 – 20:35) |
Olomouc hl. n. |
(6:11 – 6:13) |
Grodzisk Mazowiecki |
(22:20 – 22:21) |
Zábřeh na Moravě |
(6:34 – 6:35) |
Pruszków |
(22:31 – 22:32) |
Pardubice hl. n. |
(7:24 – 7:25) |
Warszawa Zachodnia |
(22:47 – 22:49) |
Kolín |
(7:43 – 7:44) |
Warszawa Centralna |
(22:54 – 22:59) |
Praha-Libeň |
(8:11 – 8:12) |
Warszawa Wschodnia |
(23:04) |
Praha hl. n. |
(8:19) |