Komitet ds. Interoperacyjności i Bezpieczeństwa Kolei (RISC) podczas plenarnego posiedzenia w dniach 8 i 9 czerwca 2011 r. wydał pozytywną opinię odnośnie projektu decyzji, określającej wspólną specyfikację rejestru infrastruktury kolejowej (RINF).
Wymóg opracowania wspólnych wymagań dla rejestru infrastruktury wynika bezpośrednio z treści art. 35 dyrektywy 2008/57/WE w sprawie interoperacyjności kolei. Przyjęty projekt określa zakres danych, które podlegały będą rejestracji, wskazując jednocześnie te dane, które posiadać będą status obowiązkowy. Ponadto projekt określa wymagany format zapisu informacji w rejestrze, celem zapewnienia ich niezakłóconej wymiany pomiędzy zainteresowanymi stronami za pośrednictwem wspólnego rejestru europejskiego.
Zgodnie z projektem decyzji, dane gromadzone w rejestrach na poziomie krajowym związane będą bezpośrednio z trzema podsystemami wchodzącymi w skład wspólnotowego systemu kolejowego:
- Podsystem Infrastruktura;
- Podsystem Zasilanie;
- Podsystem Sterowanie Ruchem i Sygnalizacja (w zakresie instalacji stałych).
Zgodnie z przyjętymi założeniami, rejestr umożliwiać ma między innymi weryfikację kompatybilności pojazdów kolejowych z infrastrukturą znajdującą się w ramach zaplanowanej trasy, ułatwić projektowanie i dopuszczenie do eksploatacji nowych typów pojazdów oraz monitorowanie postępów w osiąganiu interoperacyjności sieci kolejowej Europy.
Projekt decyzji określa również kluczowe etapy wdrażania wymagań dotyczących rejestru. Zgodnie z przyjętymi założeniami, w ciągu trzech lat od wejścia w życie decyzji, w rejestrze będą musiały znaleźć się dane dotyczące korytarzy towarowych wymienionych w załączniku do Rozporządzenia 913/2010, w sprawie europejskiej sieci kolejowej, ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy. W tym samym okresie w rejestrze umieszczone będą musiały zostać dane na temat infrastruktury zbudowanej po wejściu w życie Dyrektywy 2008/57/WE. Najpóźniej w terminie siedmiu lat od dnia wejścia w życie decyzji, w rejestrze umieszczone będą musiały zostać natomiast dane na temat prywatnych bocznic utworzonych przed wejściem w życie Dyrektywy 2008/57/WE. Państwa członkowskie zobowiązane zostały jednocześnie do doprecyzowania wymienionego harmonogramu w ramach krajowych programów wdrożenia.
Zgodnie z przyjętym planem ostateczne przyjęcie decyzji przez Komisję Europejską oraz jej publikacja nastąpić powinna w drugiej połowie roku.