- Dostęp do infrastruktury
- konieczność znacznego zwiększenia nakładów finansowych na inwestycje kolejowe związane z rozbudową infrastruktury;
- zbyt wysokie stawki za dostęp do infrastruktury, co powoduje obniżenie możliwości efektywnego konkurowania z podmiotami rynku transportu drogowego;
- ze względu na wieloletnie kontrakty zawierane przez przewoźników, stawki za dostęp do infrastruktury powinny być prognozowane na 2-3 lata;
- stworzenie programu budowy centrów logistycznych;
- infrastruktura punktowa i zasady dostępności do niej, m.in. konieczność alokacji terminali z PKP Cargo do PKP PLK.
- Rola UTK
- wzmocnienie kompetencji UTK w zakresie regulacji rynku transportu kolejowego, w tym przejęcie niektórych zadań UOKiK;
- czynny udział w procesach legislacyjnych;
- przejrzenie procedur i aktów prawnych w celu dostosowania przepisów do aktualnej sytuacji na rynku;
- możliwość uproszczenia procedur stosowanych przez UTK w zakresie certyfikacji i autoryzacji;
- zunifikowanie procedur dopuszczenia taboru z zasadami europejskimi;
- możliwości opiniowania przez UTK regulaminu PKP PLK w zakresie dostępu do infrastruktury;
- wzmocnienie funkcji mediacyjnej UTK w celu rozwiązywania konfliktów pomiędzy przewoźnikami;
- podjęcie działań w kierunku utworzenia jednostek notyfikowanych wspierających UTK w przygotowywaniu niezbędnych ekspertyz w sprawach o charakterze technicznym i technologicznym;
- opiniowanie dużych i małych projektów inwestycyjnych prowadzonych przez PKP PLK w celu oceniania poziomu kosztów;
- stworzenie formuły regularnych, roboczych spotkań przewoźników z przedstawicielami UTK.
- Liberalizacja rynku przewozów towarowych w Polsce
- przeprowadzenie prywatyzacji PKP Cargo poprzez giełdę.