Prezes Urzędu Transportu Kolejowego stwierdził, że przewoźnik kolejowy ZUE SA niewłaściwie stosował system zarządzania bezpieczeństwem (Safety Management Systems - SMS) w transporcie kolejowym.
Naruszenie przepisów polegało m.in. na:
- braku właściwego nadzoru nad poziomem ryzyka związanym z działalnością kolejową,
- braku szczegółowego określenia zakresów odpowiedzialności w procedurze zarządzanie ryzykiem,
- niezapewnieniu odpowiedniego taboru do realizacji zamierzonego celu,
- braku informacji o awariach wynikających z codziennej eksploatacji pojazdów kolejowych,
- niedokumentowaniu wszystkich wymaganych pomiarów diagnostycznych pojazdów trakcyjnych,
- nieprzestrzeganiu terminów przeglądów technicznych pojazdów kolejowych.
- braku właściwego nadzoru nad kwalifikacjami pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio oraz pośrednio związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych, w tym nadzoru nad posiadaniem przez nich ważnych badań lekarskich;
- braku właściwego nadzoru nad dokumentami potwierdzającymi kwalifikacje oraz uprawnienia pracowników zatrudnionych na stanowiskach kolejowych,
- niezgłaszaniu zdarzeń kolejowych właściwym organom krajowym.
Nieprawidłowości naruszały przepisy:
- rozporządzenia Komisji (UE) nr 1158/2010 z 9 grudnia 2010 r. w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do zgodności z wymogami dotyczącymi uzyskania kolejowych certyfikatów bezpieczeństwa,
- ustawy o transporcie kolejowym,
- rozporządzenia Ministra Transportu w sprawie systemu zarządzania bezpieczeństwem,
- rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych,
- procedur SMS oraz instrukcji wewnętrznych.
Prezes UTK:
- nakazał natychmiastowe usunięcie nieprawidłowości,
- analizę możliwości występowania nieprawidłowości w innych obszarach i procesach SMS oraz w przypadku ich stwierdzenia natychmiastowe usunięcie.
Celem działań Urzędu jest:
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego dotyczącej bezpieczeństwa systemu kolejowego, w tym w zakresie obowiązku i konieczności wprowadzenia i stosowania systemu zarządzania bezpieczeństwem.