Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadził kontrolę przejazdów kolejowo-drogowych kategorii „D” (bez rogatek i półrogatek oraz bez samoczynnej sygnalizacji świetlnej) położonych na szlaku Wągrowiec-Gołańcz linii kolejowej nr 356 Poznań Wschód-Bydgoszcz Główna na skrzyżowaniach z drogą wojewódzką nr 190 Krajenka-Gniezno oraz nr 193 Gołańcz-Margonin.
Stwierdził nieprawidłowości polegające m.in. na:
- braku przekwalifikowania przejazdów kategorii „D” na wyższą („C” lub „B”)
w związku z przekroczonym iloczynem ruchu oraz powtarzającymi się wypadkami na tych przejazdach, - niezgodności zapisów w metryce przejazdów określających miejsce umieszczenia znaków oraz wskaźników ze stanem faktycznym,
- stosowaniu nieczytelnych i skorodowanych wskaźników,
- zanieczyszczonych żłobkach uniemożliwiających swobodne przejście obrzeży kół pojazdu szynowego,
- uszkodzeniu elementów żelbetowych płyt przejazdowych (brak kątowników na krawędzi płyt oraz ubytki i spękanie nawierzchni),
- braku pachołków na dojeździe do przejazdu,
- usytuowaniu drzew i krzewów w pasie 15 m od osi toru, w sąsiedztwie przejazdu kolejowego,
- występowaniu roślinności na całej szerokości toru.
Nieprawidłowości naruszają przepisy:
- ustawy o transporcie kolejowym,
- rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie,
- rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów, elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowej, a także sposobu urządzania i utrzymywania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych.
Prezes UTK nakazał usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości, sprawdzenie czy analogiczne występują w innych lokalizacjach.
Cel działań:
- podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK,
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz drogowego na przejazdach,
- zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
W 2014 i 2015 r. Prezes UTK włączył kontrole bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych do priorytetów nadzorczych. W Polsce jest ok. 15 tys. przejazdów, w 2014 r. skontrolowano 235 z nich, a od stycznia do sierpnia 2015 r. 324.