Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w wyniku dokonanych czynności kontrolnych, stwierdził liczne nieprawidłowości dotyczące utrzymania i braku nadzoru zarządcy infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) nad stanem technicznym linii kolejowej nr 133 Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Kraków Główny Osobowy.
Naruszenie przepisów polegało m.in. na:
- niestosowaniu dokumentacji systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS) oraz regulacji wewnętrznych, które stanowią podstawowe dokumenty bezpiecznego zarządzania działalnością zarządcy infrastruktury kolejowej,
- nieprowadzeniu dokumentacji, tj.: „Książki kontroli obchodów” - niewykonywanie obchodów torów przez toromistrzów lub dróżników obchodowych,
- niesporządzaniu protokołów zakwalifikowania części rozjazdowych do wymiany,
- niepoprawnym sporządzaniu przez naczelnika sekcji protokołów z objazdu linii,
- niewykonywaniu z przepisową częstotliwością objazdów linii przez zastępcę naczelnika sekcji i toromistrza,
- eksploatowaniu torów z przekroczoną dopuszczalną wichrowatością, przekroczoną dopuszczalną nierównością pionową szyn, przekroczonym dopuszczalnym poszerzeniem torów,
- eksploatowaniu toru dla którego badanie defektoskopowe szyn wykazało występowanie wad wymagających wymiany w 29 lokalizacjach,
- braku w dokumentacji „arkuszach badania technicznego rozjazdów” wymaganych informacji,
- usytuowaniu drzew i krzewów w odległości mniejszej niż 15 m od osi skrajnego toru kolejowego,
- eksploatowaniu torów przy braku podbicia i odwodnienia, zanieczyszczonej podsypce, niewłaściwym zabezpieczeniu pęknięcia szyny, złym stanie przytwierdzenia szyn do podkładów, braku śrub stopowych i wkrętów, luźnych często stojących wkrętach, wybuksowaniach szyn,
- eksploatowaniu uszkodzonych podkładów,
- eksploatowaniu zużytych lub uszkodzonych części rozjazdów,
- eksploatowaniu zużytych podrozjazdnic drewnianych,
- braku złączek przytwierdzeń i połączeń (śrub stopowych i łubkowych),
- eksploatowaniu płyt przejazdowych w złym stanie technicznym.
Zarządca infrastruktury kolejowej naruszył przepisy:
- ustawy o transporcie kolejowym,
- rozporządzenia w sprawie wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów, elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowej, a także sposobu urządzania i utrzymywania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych,
- wewnętrzne, w tym procedury systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS).
W wyniku działań Prezes UTK:
- nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
- nakazał dokonanie analizy możliwości występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach oraz w przypadku ich potwierdzenia natychmiastowe ich usunięcie,
- wniósł o podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym systemem zarządzania bezpieczeństwem, które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością autoryzowanego zarządcy.
Cel działań:
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- eliminowanie potencjalnych zagrożeń związanych z brakiem należytego utrzymania infrastruktury kolejowej,
- zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
W 2014 r. Prezes UTK przeprowadził 141 działań nadzorczych dotyczących utrzymania infrastruktury torowej i przyległych gruntów. Kontrolerzy urzędu odbyli 146 jazd inspekcyjnych w pojazdach kolejowych. Do końca lipca br., wykonano już 153 czynności nadzorcze oraz 96 jazd inspekcyjnych.
Zainstaluj wtyczkę Flash aby zobaczyć odtwarzacz.