Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), po przeprowadzeniu działań kontrolnych - nadzoru nad podmiotami posiadającymi certyfikaty bezpieczeństwa w procesie recertyfikacji, stwierdził naruszenie przez przewoźnika kolejowego Koleje Śląskie sp. z o.o. przepisów dotyczących obowiązków przedsiębiorcy w zakresie systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS).
Naruszenie przepisów przez przewoźnika polegało na nienależytym stosowaniu systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie kolejowym, który był podstawą do wydania certyfikatu bezpieczeństwa w części akceptującej system zarządzania bezpieczeństwem, co wyrażało się w naruszeniu kryteriów: A1, A2, B.1, B.2, B.6, C.1, G.4, L.2, M.2, P.1, S.2, i S.4 oceny systemu zarządzania bezpieczeństwem (określonych w załączniku II rozporządzenia 1158/2010), m.in. na:
- braku właściwego nadzoru nad ryzykiem związanym z prowadzoną działalnością,
- nieprawidłowym oszacowaniu prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożeń w stosunku do rocznej pracy eksploatacyjnej,
- niewdrożeniu środków kontroli ryzyka,
- braku zatwierdzenia przez Prezesa UTK dokumentacji systemu utrzymania (DSU) dla eksploatowanych pojazdów kolejowych,
- nieprzestrzeganiu cykli przeglądowo naprawczych określonych w DSU,
- niedokumentowaniu czynności utrzymania zgodnie z DSU,
- nieprawidłowym prowadzeniu rejestru pojazdów kolejowych,
- braku weryfikacji kompetencji dostawców usług,
- braku rozliczania osób pełniących role w zakresie SMS z osiąganych przez nie wyników,
- braku nadzoru nad przyrządami pomiarowymi wykorzystywanymi w procesie utrzymania pojazdów kolejowych,
- nieprzeprowadzaniu analiz istotności zmian w trybie określonym w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 352/2009,
- niezapewnieniu należytego dokumentowania informacji oraz spójności dokumentacji SMS,
- nieobjęciu audytami wszystkich procesów SMS,
- niemonitorowaniu skuteczności wprowadzonych działań korygujących w odniesieniu do stwierdzonych podczas audytów niezgodności.
Naruszone przepisy:
- rozporządzenie Komisji (UE) nr 1158/2010 z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do zgodności z wymogami dotyczącymi uzyskania kolejowych certyfikatów bezpieczeństwa.
- ustawa o transporcie kolejowym,
- rozporządzenie Ministra Transportu w sprawie systemu zarządzania bezpieczeństwem,
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych,
- rozporządzenie Ministra Transportu i, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie sposób prowadzenia rejestru oraz sposobu oznakowania pojazdów kolejowych,
- przepisy wewnętrzne przewoźnika, w tym procedury SMS.
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał przewoźnikowi natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK nakazał dokonanie analizy możliwości występowania nieprawidłowości w innych obszarach i procesach SMS oraz w przypadku ich potwierdzenia natychmiastowe usunięcie,
- Prezes UTK wniósł o podjęcie przez przewoźnika odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym systemem zarządzania bezpieczeństwem, które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością certyfikowanego przewoźnika kolejowego.
Cel działań:
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego dotyczącej bezpieczeństwa systemu kolejowego, w tym w zakresie obowiązku i konieczności wdrożenia i stosowania systemu zarządzania bezpieczeństwem.