Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) kontynuuje działania nadzorcze dotyczące realizacji przez przewoźników kolejowych przewozów, w szczególności w zakresie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania. Kontroli poddano pociągi PKP Intercity S.A., w tym „Opolanin” relacji Warszawa Wschodnia - Wrocław Główny, „Kujawiak” relacji Terespol - Piła Główna oraz „Bydgoszczanin” relacji Bydgoszcz Główna - Warszawa Wschodnia.
W wyniku podjętych działań, Prezes UTK stwierdził ponownie nieprawidłowości polegające na:
- niezapewnieniu podróżnym odpowiednich warunków bezpieczeństwa i komfortu podróżowania,
- dopuszczeniu do eksploatacji niesprawnych wagonów pasażerskich,
- eksploatacji wagonów z uszkodzonymi drzwiami czołowymi,
- niesprawności lub braku zabezpieczeń drzwi bocznych.
Stwierdzone podczas kontroli przewoźnika nieprawidłowości naruszały przepisy prawa:
- ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych,
- dokumentacji systemu utrzymania (DSU) pojazdów,
- przepisów wewnętrznych przewoźnika - instrukcji dla rewidenta i starszego rewidenta taboru kolejowego Bw28 (Mw-28).
Wyniki działań:
- Prezes UTK wyłączył z eksploatacji lub ograniczył eksploatację pojazdów kolejowych niespełniających norm bezpieczeństwa,
- decyzje Prezesa UTK podlegały natychmiastowej wykonalności,
- w przypadku niewykonania decyzji, Prezes UTK na podstawie art.66 ust. 2aa ustawy o transporcie kolejowym, nakłada karę pieniężną w wysokości do 5000 euro za każdy dzień zwłoki w wykonaniu ww. decyzji.
Cel działań:
- zapewnienie komfortu podróżowania pasażerów transportem kolejowym,
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa pasażerskich przewozów kolejowych,
- zwiększenie jakości usług pasażerskich przewozów kolejowych,
- poprawa konkurencyjności przewozów kolejowych względem pozostałych gałęzi transportu.