Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w ramach czynności nadzorczych związanych z nadzorem nad stanem technicznym pojazdów kolejowych przeprowadził kontrolę PKP CARGO S.A. Szczegółową kontrolą objęto pociąg relacji Katowice Muchowiec – Tarnów Mościce, złożony z lokomotywy ET41 i 39 ładownych wagonów serii Eaos i Eanos.
W wyniku tych działań Prezes UTK stwierdził naruszenie przez przewoźnika kolejowego przepisów z zakresu kolejnictwa związanych z przygotowaniem i realizacją przewozów, w szczególności polegające na eksploatowaniu wagonów towarowych w niedostatecznym stanie technicznym.
Naruszenie przepisów przez przewoźnika polegało na:
- Wyprawianiu i eksploatowaniu niesprawnych wagonów towarowych, w tym m.in.:
- z luźnymi zabezpieczeniami wózków 25TN,
- z brakiem wstawek hamulcowych,
- ze „schodzącymi” wstawkami hamulcowymi,
- ze skorodowanymi poszyciami,
- z nieszczelnością drzwi,
- z nieczytelnymi opisami na wagonie, w tym datami rewizji.
- niedopełnieniu obowiązków przez pracowników odpowiedzialnych za oględziny techniczne pociągu,
- niezapewnieniu zgodności procesu utrzymania z wymaganiami zawartymi w Dokumentacji Systemu Utrzymania,
- stosowaniu niezgodnej z obowiązującymi przepisami prawa dokumentacji pociągowej.
Naruszone przez przewoźnika przepisy prawa:
- ustawa o transporcie kolejowym,
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych,
- rozporządzenie Ministra Transportu w sprawie dokumentów, które powinny znajdować się na pojeździe kolejowym,
- Dokumentacja Systemu Utrzymania pojazdów kolejowych,
- przepisy wewnętrzne przewoźnika kolejowego,
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał przewoźnikowi natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK nakazał przeprowadzenie analizy występowania analogicznych nieprawidłowości w działalności przewoźnika oraz w przypadku ich potwierdzenia –natychmiastowe usunięcie naruszeń przepisów z zakresu kolejnictwa,
- Prezes UTK wniósł o podjęcie odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS - Safety Management System), które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością przewoźnika kolejowego.
Cel działań:
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- podnoszenie jakości procesu przygotowania i realizacji procesu przewozowego przez przewoźników kolejowych,
- zwiększenie jakości usług przewozów kolejowych.