Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) po przeprowadzeniu czynności kontrolnych oraz wszczętych z urzędu postępowań administracyjnych stwierdził naruszenie przez użytkownika bocznicy kolejowej Kopalnia Wapienia „Czatkowice” sp. z o.o., przepisów dotyczących obowiązków w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego tj. warunków, jakie powinni spełniać maszyniści oraz osoby zatrudnione na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych.
Naruszenie przepisów przez użytkownika bocznicy kolejowej polegało na:
- zatrudnianiu pracowników na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego bez potwierdzenia spełniania wymagań zdrowotnych, fizycznych i psychicznych wydanych przez podmiot uprawniony do przeprowadzania badań lekarskich i psychologicznych,
- eksploatowaniu pojazdów kolejowych bez posiadania zatwierdzonej przez Prezesa UTK dokumentacji systemu utrzymania.
Naruszone przez użytkownika bocznicy kolejowej przepisy prawa:
- ustawa o transporcie kolejowym,
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie wykazu stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego i warunków, jakie powinny spełniać osoby zatrudnione na tych stanowiskach oraz prowadzący pojazdy kolejowe,
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych,
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych.
Termin usunięcia naruszeń:
- decyzje Prezesa UTK podlegają natychmiastowej wykonalności,
- w przypadku niewykonania decyzji, Prezes UTK na podstawie art.66 ust. 2aa ustawy o transporcie kolejowym nakłada karę pieniężną w wysokości do 5000 euro za każdy dzień zwłoki w wykonaniu ww. decyzji.
Cel działań:
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa eksploatacji bocznic,
- eliminowanie potencjalnych zagrożeń związanych z zatrudnianiem pracowników mogących nie spełniać wymagań zdrowotnych, fizycznych i psychicznych,
- zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.