Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), po przeprowadzeniu w ostatnich tygodniach działań kontrolnych i stwierdzeniu licznych nieprawidłowości, wydał decyzje administracyjne stwierdzające naruszenie przez przedsiębiorców przepisów w zakresie eksploatacji i utrzymania pojazdów kolejowych.
Nieprawidłowości w procesie utrzymania pojazdów kolejowych dotyczyły m.in. przedsiębiorców:
- PKP Intercity S.A.,
- CTL Kargo Sp. z o.o.,
- BOLTECH Sp. z o.o.,
- Radomskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej „RADPEC” S.A.,
- Kopalnia Wapienia „Czatkowice” sp. z o.o.
- Przedsiębiorstwo Transportowo – Sprzętowe „BETRANS” sp. z o.o.
Najczęstsze naruszenia przepisów dotyczyły m.in.:
- niezapewnienia zgodności procesu utrzymania pojazdów z wymaganiami zawartymi w dokumentacji systemu utrzymania (DSU),
- braku posiadania i utrzymania pojazdów w oparciu o zatwierdzone przez Prezesa UTK dokumentacje systemu utrzymania pojazdów kolejowych,
- eksploatacji pojazdów niezarejestrowanych w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych (NVR) oraz nieoznaczonych europejskim numerem pojazdu (EVN).
Przeprowadzono:
- kontrole w zakresie bezpieczeństwa eksploatacji i utrzymania pojazdów kolejowych,
- wszczęto z urzędu postępowania administracyjne.
Wyniki działań Prezesa UTK, w zależności od stwierdzonych nieprawidłowości:
- Prezes UTK nakazywał usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości w celu spełnienia warunków technicznych i organizacyjnych zapewniających bezpieczne eksploatowanie pojazdów kolejowych,
- Prezes UTK, decyzją administracyjną, wyłączał z eksploatacji pojazdy kolejowe,
- Prezes UTK, decyzją administracyjną, ograniczał eksploatację pojazdów kolejowych,
- decyzje Prezesa UTK podlegały natychmiastowej wykonalności,
- w przypadku niewykonania decyzji, Prezes UTK na podstawie art.66 ust. 2aa ustawy o transporcie kolejowym nakłada karę pieniężną w wysokości do 5000 euro za każdy dzień zwłoki w wykonaniu ww. decyzji.
Cel działań:
- podnoszenie jakości procesu utrzymania pojazdów kolejowych przez uczestników rynku kolejowego,
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa eksploatacji pojazdów kolejowych i bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
zwiększenie poziomu jakości usług świadczonych w transporcie kolejowym.