Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), po przeprowadzeniu w ostatnim czasie działań kontrolnych i stwierdzeniu licznych naruszeń przepisów z zakresu bezpieczeństwa transportu kolejowego oraz po przeprowadzeniu wszczętych z urzędu postępowań administracyjnych, wydał decyzje stwierdzające naruszenie przez przedsiębiorców przepisów w zakresie realizacji procesu eksploatacji i utrzymania posiadanych pojazdów kolejowych. Nieprawidłowości w procesie utrzymania pojazdów kolejowych dotyczyły między innymi przewoźników kolejowych, zarządców infrastruktury i użytkowników bocznic, w tym:
- PKP Intercity S.A.,
- STK S.A.,
- PMT Linie Kolejowe sp. z o.o.,
- Zakład Naprawczy Taboru Kolejowego „Oława” sp. z o.o.,
- GRYFSKAND sp. z o.o.,
- ISD Huta Częstochowa sp. z o.o.
Najczęstsze naruszenia przepisów dotyczyły:
- niezapewnienia zgodności procesu utrzymania pojazdów z wymaganiami zawartymi w dokumentacji systemu utrzymania (DSU),
- braku posiadania i utrzymania pojazdów w oparciu o zatwierdzone przez Prezesa UTK dokumentacje systemu utrzymania pojazdów kolejowych,
- eksploatacji pojazdów niezarejestrowanych w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych (NVR) oraz nieoznaczonych europejskim numerem pojazdu (EVN).
Przeprowadzono:
- kontrole przewoźników, zarządców i użytkowników bocznic kolejowych w zakresie bezpieczeństwa eksploatacji i utrzymania pojazdów kolejowych,
- wszczęto z urzędu postępowania administracyjne.
Wyniki działań w zależności od stwierdzonych nieprawidłowości:
- Prezes UTK nakazywał usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości w celu spełnienia warunków technicznych i organizacyjnych zapewniających bezpieczne eksploatowanie pojazdów kolejowych,
- Prezes UTK, decyzją administracyjną, wyłączał z eksploatacji pojazdy kolejowe,
- Prezes UTK, decyzją administracyjną, ograniczał eksploatację pojazdów kolejowych,
- decyzje Prezesa UTK podlegały natychmiastowej wykonalności,
- w przypadku niewykonania decyzji, Prezes UTK na podstawie art.66 ust. 2aa ustawy o transporcie kolejowym nakłada karę pieniężną w wysokości do 5000 euro za każdy dzień zwłoki w wykonaniu ww. decyzji.
Cel działań:
- podnoszenie jakości procesu utrzymania pojazdów kolejowych przez uczestników rynku kolejowego,
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa eksploatacji pojazdów kolejowych i bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- zwiększenie poziomu jakości usług świadczonych w transporcie kolejowym.