Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w wyniku dokonanych czynności kontrolnych stwierdził naruszenie przez zarządcę infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) przepisów z zakresu bezpieczeństwa transportu kolejowego, dotyczących utrzymania infrastruktury kolejowej oraz urządzeń zabezpieczenia ruchu kolejowego na stacjach Biernatowo i Wieleń Północny zlokalizowanych na linii kolejowej nr 203 Tczew – Kostrzyn.
Naruszenie przepisów przez zarządcę PKP PLK polegało m.in. na:
- niewykonywaniu pomiarów sił rozprucia w napędach zwrotnicowych typu EEA-5 w ustalonych przez producenta terminach,
- występowaniu śladów korozji pokryw i uszkodzeń uszczelek obejmujących pokrywy elektrycznych napędów zwrotnicowych typu EEA-5,
- nieusuwaniu nadmiaru zużytych smarów na suwakach kontrolnych i nastawczych w elektrycznych napędach zwrotnicowych typu EEA-5,
- niewłaściwym mocowaniu pasów napędów mechanicznych,
- zanieczyszczeniu sprężyn napędów, kanałów pędniowych i pozostałych elementów ruchomych napędów mechanicznych,
- dopuszczeniu do korodowania pokryw mechanicznych napędów zwrotnicowych i kanałów pędniowych,
- braku bieżącej wymiany w torach stacyjnych podkładów oraz w rozjazdach podrozjazdnic drewnianych, zakwalifikowanych do wymiany i odpisanych w dokumentacji diagnostycznej,
- nieusuwaniu znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie linii drzew i krzewów.
Zarządca infrastruktury kolejowej naruszył przepisy prawa:
- ustawę o transporcie kolejowym,
- rozporządzenia w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie,
- rozporządzenia w sprawie wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów, elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowej, a także sposobu urządzania i utrzymywania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych.
- przepisy wewnętrzne:
- instrukcji konserwacji, przeglądów oraz napraw bieżących urządzeń sterowania ruchem kolejowym Ie-12,
- instrukcji diagnostyki technicznej i kontroli okresowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym ie-7,
- instrukcji o zasadach budowy i utrzymania mechanicznych urządzeń sterowania ruchem kolejowym Ie-11,
- instrukcji o oględzinach, badaniach technicznych i utrzymaniu rozjazdów Id-4,
- instrukcji o dozorowaniu linii kolejowych Id-7.
W wyniku przeprowadzonych działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK wniósł o podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS - Safety Management System), które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością autoryzowanego zarządcy.
Cel działania:
- ciągłe podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej przez PKP PLK,
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- zwiększenie jakości usług w transporcie kolejowym.