Prezes Urzędu Transportu Kolejowego informuje, że na podstawie aktualnie obowiązujących przepisów prawa brak jest możliwości wydawania kolejnych świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego na czas określony, w przypadku konieczności przeprowadzenia dodatkowych prób eksploatacyjnych, uprawniających do eksploatacji pojazdu na liniach całej sieci kolejowej.
Obecnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 13 maja 2014 r. w sprawie dopuszczania do eksploatacji określonych budowli, urządzeń i pojazdów kolejowych (Dz. U. z 2014 r., poz. 720) reguluje kwestie związane z pojazdami kolejowymi przeznaczonymi do eksploatacji wyłącznie:
- na bocznicach kolejowych,
- na infrastrukturze kolejowej obejmującej linie kolejowe o szerokości torów mniejszej niż 1435 mm,
- w metrze,
- na sieci kolejowej, która jest funkcjonalnie wyodrębniona z systemu kolei i przeznaczona tylko na potrzeby pasażerskich przewozów lokalnych oraz miejskich lub podmiejskich przewoźników kolejowych prowadzących działalność wyłącznie w obrębie tych sieci kolejowych.
Zatem złożenie wniosku o wydanie kolejnego świadectwa dopuszczenia do eksploatacji na czas określony, przewidziany na przeprowadzenie prób, uprawnia do wydania świadectwa umożliwiającego eksploatację pojazdu jedynie na ww. obszarach.
Zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy z 30 sierpnia 2013 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2013 r., poz. 1152), zwanej „ustawą zmieniającą”, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego może wydać świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu na czas nieokreślony na dotychczasowych zasadach, jeżeli przed dniem wejścia w życie ustawy zmieniającej wydane zostało świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu na czas określony. Powyższe oznacza, że możliwość skorzystania z dotychczas obowiązujących przepisów stanowiących, że świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu uprawnia do wykorzystania pojazdu na liniach całej sieci kolejowej, dotyczy jedynie wniosku o wydanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu na czas nieokreślony, po zakończeniu prób eksploatacyjnych.
Wnioski o wydawanie kolejnych świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego na czas określony, w przypadku konieczności przeprowadzenia dodatkowych prób eksploatacyjnych, które mają obejmować wykorzystanie na liniach całej sieci kolejowej, będą skutkowały wydaniem decyzji odmownej przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.