Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w wyniku przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdził naruszenie przez zarządcę infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) przepisów w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego na stacji Gdynia Port.
Naruszenie przepisów przez zarządcę infrastruktury polegało na:
- niewykonaniu niezbędnych wymian m.in. podkładów, części rozjazdowych, podrozjazdnic,
- nieuzupełnieniu podsypki,
- nieusunięciu spływów w rozjazdach,
- braku usunięcia nieprawidłowości polegających na przekroczeniach parametrów szerokości w punktach pomiarowych rozjazdów,
- zainstalowaniu niezgodnych z przepisami tzw. „ściągaczy”,
- braku odpisów w arkuszach badań technicznych rozjazdów o częściach zakwalifikowanych do wymiany,
- braku dokonania niezbędnych pomiarów wybranych parametrów w miejscach wskazanych w arkuszach badań technicznych rozjazdów,
- braku określenia przez zarządcę stopnia degradacji nawierzchni.
Naruszone przez zarządcę infrastruktury kolejowej przepisy prawa:
- ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- przepisy wewnętrzne zarządcy:
- (Id-1) warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych,
- (Id-4) instrukcja o utrzymaniu rozjazdów,
- (Id-8) instrukcja diagnostyki nawierzchni kolejowej.
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK wniósł o podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS - Safety Management System), które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością autoryzowanego zarządcy.
Cel działania:
- ciągłe podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej przez PKP PLK,
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- zwiększenie jakości usług przewozowych w transporcie kolejowym.