Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), w ramach czynności nadzorczych związanych z przygotowaniem i realizacją procesu przewozowego uczestników rynku, przeprowadził kontrolę przewoźnika Przewozy Regionalne Sp. z o.o. (PR) - Oddział Świętokrzyski. Prezes UTK dokonał czynności kontrolnych na trasie Kraków Główny – Miechów. W wyniku przeprowadzonych czynności kontrolnych Prezes UTK stwierdził naruszenie przepisów z zakresu kolejnictwa.
Naruszenie przepisów przez przewoźnika polegało na:
- niewłaściwym wypełnieniu kart próby hamulca,
- niewłaściwym wypełnieniu świadectwa sprawności technicznej,
- niezapewnieniu prawidłowego utrzymania stanu technicznego oraz czystości,
- niewłaściwej organizacji pracy drużyny konduktorskiej w pociągu,
- nieprawidłowych zapisach w upoważnieniach do wykonywania czynności kierownika pociągu,
- niewłaściwym oznakowaniu pociągu,
- niekompletnym wyposażeniu pociągu w gaśnice,
- niesprawności okien w przestrzeni pasażerskiej.
Naruszone przez przewoźnika przepisy prawa:
- ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- rozporządzenie Ministra Transportu z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie dokumentów, które powinny znajdować się w pojeździe kolejowym,
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 15 lutego 2005 r. w sprawie świadectw sprawności technicznej pojazdów kolejowych,
- rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 stycznia 2013 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru oraz sposobu oznakowania pojazdów kolejowych,
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych,
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lutego 2011 r. w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego, prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych oraz pojazdów kolejowych metra,
- rozporządzenie (WE) NR 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym,
- instrukcja Pr-1 (H-21) o technice i organizacji pracy drużyn konduktorskich w pociągach pasażerskich „PKP Przewozy Regionalne”.
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał przewoźnikowi natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK nakazał przeprowadzenie analizy występowania analogicznych nieprawidłowości w działalności przewoźnika oraz w przypadku ich potwierdzenia – ich natychmiastowe usunięcie,
- Prezes UTK wniósł o podjęcie odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS - Safety Management System), które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością przewoźnika kolejowego.
Cel:
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- zwiększenie jakości usług przewozowych w transporcie kolejowym.