Na mocy porozumienia, współdziałanie obu instytucji będzie obejmowało:
- wspólne kontrole w uzgodnionym wcześniej miejscu, terminie i zakresie;
- wzajemne przekazywanie informacji, raportów oraz wniosków wynikających z analizy problemów istotnych dla wykonywania zadań drugiej strony;
- wymianę informacji i doświadczeń o istotnym znaczeniu dla zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie kolejowym towarów niebezpiecznych oraz przeciwdziałaniu poważnym awariom;
- wzajemne powiadamianie o niekontrolowanych uwolnieniach do środowiska substancji niebezpiecznych w trakcie rozładunku, załadunku lub wypadków kolejowych z udziałem towarów niebezpiecznych;
- przekazywanie informacji istotnych z punktu widzenia zapobiegania poważnym awariom i innym zagrożeniom środowiska;
- udzielanie wzajemnej pomocy w zakresie badania przyczyn powstawania oraz sposobów likwidacji skutków poważnych awarii w transporcie kolejowym towarów niebezpiecznych.
Dzięki porozumieniu, strony będą organizować i prowadzić wspólne przedsięwzięcia służące przeciwdziałaniu oraz zwalczaniu naruszeń prawa, a w szczególności będą organizować wspólne kontrole w zakresie przestrzegania przepisów o transporcie kolejowym towarów niebezpiecznych oraz poważnych awarii, o których mowa w art. 3 pkt 23 Prawa ochrony środowiska.